NULL Skriv ut sidan - Prästsläkten Trast, Turdin

Anbytarforum

Titel: Prästsläkten Trast, Turdin
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 1999-03-02, 21:02
Hej Eric
 
Intressanta funderingar om kopplingen till Sursillarna. Jag har dock inga uppgifter som kan bringa ytterligare klarhet.
 
Vad gäller Hans Christersson i Umeå så måste jag reservera mig beträffande min förra uppgift om att han skulle ha varit tullvakt. År 1658 sakfälldes Hans Christersson Tullvakt och båtsman Johan Nilsson för det de slagit varannan blå och blodiger. Vid den tidpunkten fanns det dock två bärare av namnet i Umeå stad; (store) Hans Christersson (1641-1667) och (lille) Hans Christersson (1656-1684). Årtalen inom parentes är de år de finns upptagna i längderna.
 
Tullvakten kan mycket väl vara den senare, dvs lille Hans Christersson. Hans hustru hette för övrigt Ingeborg och de fick en son som kallade sig Hans Reen. Något som talar för att det är den lille HC som omnämns i domboken för 1658 är att han några år senare sakfälls för att ha slagit sin svåger med en björkkäpp.  
 
Vår Hans Christersson, dvs den store, har en son noterad i längden för 1665. Jag har ingen uppgift vid sidan av herdaminnet om att han skulle varit rådman. De år jag har avskrifter från om detta upptar inte hans namn. I längderna för 1669 och 1671 finns hans änka noterad, utan att namnet nämns.