NULL Skriv ut sidan - Prästsläkten Trast, Turdin

Anbytarforum

Titel: Prästsläkten Trast, Turdin
Skrivet av: eric johansson skrivet 1999-02-28, 15:34
Staffan!
Om jag förstår ditt inlägg rätt är den Hans Christersson som du nämner identisk med den Hans Christerson Trast som nämns i herdaminnet. Han skulle alltså vara tullvakt till yrket men också borgare och rådman (rådmän satt ju inte alltid så långa perioder, väl?). Men varifrån kom denne Hans Christerson?
Jag var en gång i tiden manisk samlare av alla som hette Trast/Turdin/Turdinus. Hade då anledning att grubbla över denne Hans Christerson Trast i Umeå i herdaminnet omnämnd som svärson till prosten Petrus Olai Gestricius. Jag var då inne på tanken att han var en Sursill. Diskussionen om honom nu ger mig anledning att ta upp frågan igen och Anbytarforum ger mig tillfälle att fråga vidare. Mina källor är Härnös. stifts herdaminne, del 4 s 211, Genealogia Sursilliana  s 1,2,20, Lars Bäcklund, 700 Anor Under Tio Sekel s 238. Jag gör följande uppställning.
 
Eric Ångerman, kallad Sursill. en förnämlig Bonde uti Umeå som hade många barn,  av vilka fem utspriddes i Finland. Bland dem var dottern
 
Catharina Ericsdotter, som kom från Umeå till Österbotten där hon gifte sig med Henric Nicolai eller Jacobi, pastor i Pederöre 1557, d 1568 (enligt annan uppgift 1583). De hade bla sonen
 
Knut Henricsson, f 1535, prästvigd i Strängnäs 1578 och kapellan i Pedersöre samma år. Blev pastor där 1600 och dog 1621. Gift 1:o med Lucia Fordell, d 1599. Gift 2:o m Pastoren uti Umeå Magister Pehr Olofsson Niurenii (hette egentligen Gestricius, det var ju sönerna som antog namnet Niurenius)och dess maka Malin Mattsdotters (skall vara Nilsdotters) dotter Anna Niurenius, f i Gävle 1580. Knut Henricsson hade med Anna dottern
 
Catharina Knutsdotter, gift med länsmannen i Pedersöre Christian Mattsson. De hade fyra barn, bland dem sonen  
 
Hans Christiansson.
Jag har inte funnit andra uppgifter om honom i Sursilliana. Jag vill  trots detta hålla fast vid honom och med utgångspunkt också från uppgiften i herdaminnet helst påstå att det var han som gifte sig med Petrus Olai Gestricius dotter Gunilla. Jag för följande resonemang.  
 
Familjen Gestricius/Niurenius och Eric Ångermans ättlingar i Umeå och Österbotten hade många och nära kontakter. Sålunda gifte sig kyrkoherden i Pedersöre i Finland Knut Henricsson den  10/8 1600 med Petrus Olai Gestricius dotter Anna från Umeå.
Likaså gifte sig Petrus Olai Gestricius son Anders Niurenius med Magdalena Knutsdotter, dotter till Knut Henricsson i hans första gifte med Lucia Fordell och alltså styvdotter till Anders syster Anna. Att Hans Christiansson gifte sig med Petrus Olai Gestricius yngsta dotter Gunilla var kanske inte så underligt. Mot detta  talar naturligtvis det märkliga i att de tre syskonen Niurenius, Anna, Anders och Gunilla då gifter in sig i tre olika generationer av Eric Ångermans ättlingar. Men visst kan det vara möjligt.  
 
Hans Christiansson kallas inte Trast i Sursilliana men väl i herdaminnet. Den olika stavningen av namnet Christiansson tycker jag att man kan borse ifrån i detta sammanhang. Men namnet Trast förekommer på andra ställen i Sursilliana. I Gamla Karleby finns en borgmästare Anders Trast, gift med Catharina Mårtensdotter Gammal (s 107). Eric Ångermans dotterdotterson Johan Simonsson, kappelan i Gamla Karleby, d 1641, var enligt Sursilliana (s 1) gift med en pastorsdotter Gunilla från Bygdeå. Åren 1593-1626 hette kyrkoherden i Bygdeå Turdinus/Trast.  
 
Tacksam för synpunkter på mina funderingar innan jag lägger frågan åt sidan som varande olöst. Kanske finns det flera källor?