NULL Skriv ut sidan - Prästsläkten Trast, Turdin

Anbytarforum

Titel: Prästsläkten Trast, Turdin
Skrivet av: eric johansson skrivet 1999-01-04, 15:02
4 jan 1999
 
Hej Kerstin!
Den Johan Joanis Turdinus/Trast som Du efterlyser är troligen den Johannes Johannis Turdinus/Trast som jag har i mina anteckningar. Jag benämner honom här i fortsättningen Johannes. Han tillhör så vitt jag kan förstå vad jag kallar Frötuna-
släkten Turdinus/Trast. Fadern var kyrkoherde i Frötuna (C) 1621-1642 och hette Johannes Oestonis Turdinus/Trast född på 1750-talet troligen i Umeå, död i Frötuna 1642. Han hade flera barn bland dem ovannämnde sonen Johannes. Johannes är sannolikt född i Ed sn (C) omkring 1610, komminister i Nederkalix 1627-1659 och kyrkoherde i Nordmaling 1659-1668,död där samma år. Herdaminnet har inga uppgifter om hans härkomst. Det anges att han är från Västerbotten. Påståendet om att han är son till kyrkoherden i Frötuna Johannes Oestonis Trast bygger jag på följande.
 
I matrikel över i Uppsala studerande norrlänningar 1595-1889 finns upptagen en Johannes Johannis (Trast), Bothn, född omkr 1610 i Eds förs. (Upl). Kyrkoherde i Nordmaling, död 1668.   Eftersom Johannes Oestonis Trast var kyrkoherde i Ed 1606-1621 bör han vara far till den Johannes Du söker. I Personhistorisk tidskrift 1976 finns en artikel om svenska studenter i Wittenberg. Johannes Oestonis Trast i Frötuna hade också en son som hette Sven Johannis Trast, som inskrevs vid  vid universitetet i Wittenberg år 1646. I matrikeln står beträffande Sven Johannis Trast att  
han troligenär broder till Johannes Johannis Trast  kyrkoherde i Nordmaling.
 
Om fadern Johannes Oestonis Trast har jag följande anteckningar. Född i Västerbotten, sannolikt på 1570-talet, kanske 1575. Död i Frötuna 1672.Finns i Uppsala universitets studentmatrikel 1595-1597. Baccalaureus vid första magisterpromotionen i Uppsala 1600. Prästvigd i Västerås 1600. Förordnad  som huspredikant hos grevinnan på Haga, Enköping 1602. (Grevinnan på Haga hette Cecilia Gustafsdtr, änka efter greve Gustaf Johansson Tre Rosor och syster till Katarina Stenbock, Gustav Vasas 3:e hustru). Kyrkoherde i Ed 1606-1621. Kyrkoherde i Frötuna 1621-1642. Prost 1635. Riksdagsman 1642.
Johannes Oestonis är begravd i Frötuna kyrka 1642. Till begravningen hade författats en samling kväden på latin av bl a yngste sonen Sven(oni) Trast. På gravstenen i koret finns en inskrift på latin som jag uttytt säga att han är son av Umeå, vilket väl torde kunna innebära att han är född där. Jag har inte kunnat fastställa han anor, även om jag har vissa tankar därom. Hans hustru hette Cecilia. I en räkenskapsbok för Frötuna kyrka 1652-1739 står att Cecilia Trast år 1660 skänkte ett kläde till altaret i svart silke. Hon levde alltså ännu 1660, 18 år efter makens död.
 
Källor:
- Matr över i Upps. stud. norrlänningar 1595-1889
- Matr Uppsala universitet
- Ärkestiftets herdaminnen, Frötuna
- Ärkestiftets herdaminnen, Ed
- KB, Verser till och om enskildaa personer
- Frötuna, Räkenskaper 1652-1739, numera i Sthlms  
  Stadsarkiv, (L 1 a:1, pag 5 i den bundna boken)
- Härnös stifts herdaminnen, Nederkalix
- Härnös stifts herdaminnen, Nordmaling
- Uppgifter om svenska studener i Wittenberg,
  Personhistorisk tidskrift 72, 1976,Callmer
  (Jag har nog ytterligare källor. Det finns       mycket om Frötuna i Stockholms Stadsarkiv).
 
Upplysningsvis vill jag tillägga att mina uppg  
härrör från forskning 1990 och tidigare. Tacksam om källor och slutsatser granskas kritiskt.
Släkterna Turdin/Turdinus/Trast har intresserat mig mycket (min hustru härstammar från en av prästsläkterna)och jag har flera gånger haft för avsikt att ta upp forskningen om dem igen. Det finns flera prästsläkter med dessa namn , men jag har inte med säkerhet kunnat binda alla av dem med varandra. Vissa källuppgifter går isär. Men jag kommer nog inte att ta upp denna forskning igen
eftersom jag blir 85 år gammal detta nådens år 1999 (inget skäl i och för sig) och nu är ivrigt sysselsatt med en ganska omfattande arbete med andra grenar i släktforskningen. Men jag känner till att det finns många släktforskare som vet mycket om Trastar och Turdinusar och som förhoppningsvis kommer att höra av sig till Dig.
Lycka till och hälsningar
Eric