NULL Skriv ut sidan - Pehrsdotter, Maria (Maja) f 1787 - d 11/2 1853 i Gunnismark, Sävar

Anbytarforum

Titel: Pehrsdotter, Maria (Maja) f 1787 - d 11/2 1853 i Gunnismark, Sävar
Skrivet av: Sven-Erik Johansson (Sikhallan) skrivet 2006-04-26, 09:31
På UM/Ytterboda,AI:9,s119,1796-98, finns Simon Petter Persson med attest  
Strax under på samma sida finns Anders Persson från Mustasari och Helsingbyn åren 1795-98  
Om vi sedan förflyttar oss till UM/Ytterboda,AI:10b,s466 så står här i tur och ordning  
-Israel Persson f.1790 som finns här 1801-1803 och sedan flyttar till Österbotten  
-Simon Petter Persson f.1777 och 1799 i staden  
-Anders Persson f.1784, som finns här 1801-1805 och sedan försvinner.  
Alla ovanstående är bröder och söner till Per Persson och Beata Simonsdotter i Helsingby i Mustasaari.  
Denne Per Person i Mustasaari och Helsingby verkar vara Per Persson f.1738 från Ytterboda.  
Om vi följer denne Anders Persson så blir han 1806 soldat Bölander och gifter sig med Anders Jonssons dotter Anna Margareta Andersdotter f.1780.  
Anders är sedan soldat och enligt UM/Soldater,AI:2,7/9,s12,1806-09 är han död 1809.  
På samma sida UM/Stöcke,s59 -som Anders hustru Anna Margareta Andersdotter - finns Qvinno Personen sytningsbarn Maria Persdotter f.1787 från Österbotten, som verkar komma till Stöcke 1800 från Österbotten.  
Hon var tydligen först sytningsbarn för att sedan övergå till Qvinno person  
Denna Maria Persdotter bör vara syster till de ovan uppräknade bröderna.  
Fader till dessa bör vara Per Persson som dör 1790 i Helsingby/Finland  
Maria Persdotter får 3 oäkta söner Johan , Simon Petter och Anders som är namnet på hennes - som jag tror - bröder i nämnd ordning.  
Maria första dottern med Samuel Danielsson har namnet Beata efter modern  
Det var tidigare också en lätt diskussion var Maria var sytningsbarn och det bästa beviset för var är väl att soldat Per Persson Degerfeldt som är gift med Per Topps syster Catarina Magdalen Johansdotter är dopvittne när Marias oäkta son Simon Petter döps.  
På Finlands sidan återstår en del ytterligare kontroller - Hiske är inte helt komplett för vissa delar jag skulle önska att titta på - kanske Rune eller någon annan, som är mera hemma på Finland än jag - har möjlighet att bidra med detta.
Ha en trevlig dag önskar
Sven-Erik