NULL Skriv ut sidan - Pehrsdotter, Maria (Maja) f 1787 - d 11/2 1853 i Gunnismark, Sävar

Anbytarforum

Titel: Pehrsdotter, Maria (Maja) f 1787 - d 11/2 1853 i Gunnismark, Sävar
Skrivet av: Sven-Erik Johansson (Sikhallan) skrivet 2006-04-24, 05:09
Hejsan Lisa och Rune
 
Jag tycker att vi skall respektera Lisa Johanssons önskan att flytta fallet till sin rätta plats och där frågan en gång väcktes.
Som ni kanske har noterat har svaret på Maria Persdotters härkomst sedan något halvår funnits i databas Kråken och på webben i form av www.sikhallan.com.
På sikhallan.com lite inlindat, men trots allt där.
Hundratals fall som i nuläget skulle ha varit olösta har med hjälp av databas Kråken fått en lycklig lösning.
Även i Umeå lands har ett flera tio-tals tidigare - som det verkar - svåra olösta fall knäckts med hjälp av databas Kråken och ett enträget arbete av mig och Stig-Lennart Johansson.
Vi kör då databas i dess fulla prakt med Anarkiv 6.0 pro version och inte som vissa - av någon outgrundlig anledning- vill köra Kråken som en krympling i Anarkiv 6.0 Light Version eller ännu värre i något annat program som rullstensbunden och nästan orörlig och där de mesta av kläderna är bortrivna, så att han ser ut som en trashank.
Många av de olösta fallen kommer i regel upp i samband med den trippel eller kvadrubbel koll som görs enligt Kråken modell, för att något skall kunna benämnas kärnområde/kärnsocken.
Så ock fallet Maria Persdotter för cirka ett halvår sedan.
Det är så många sådanan fall som lösts så det är svårt att komma ihåg en exakt tid.
Bara vissa - när frågan kommer upp -  av dessa är redovisade i detalj på www.sikhallan.com, resten finns enbart i databas Kråken.
Nu får man väl aldrig ropa hej förrän man alla hål är tätade i skutan , men i detta fallet verkar bevisen vara så pass tunga och pluggarna så väl inslagna och insmordna med tjära att det kan vara svårt att dra ut dem, i synnerhet när solen och vattnet har gjort sitt jobb.
Jag försökte få dig Rune att hjälpa till att täta till de sista hålen, men han hade tydligen andra prioriteringar under helgen.
Men det var bara ett par mindre pluggar som skulle på plats, så det hela var relativt snabbt årgärdat.
Nu är skutan - Maria Persdotter- sjösatt och flyter som en ståtlig svan på vattnet.
Man får väl hoppas att inga tjuvskyttar med grova hagelgevär kommer förbi och skall spela Allan.
Man kan väl säga att både jag och Lisa sitter i samma båt - fallet Maria Persdotter.
Rune är väl att betrakta som någon slags domare - betraktande det hela von oben - när Lisa och jag presenterar vår fakta.
Eftersom du och jag Lisa nu sitter i samma båt så skulle det vara mycket intressant om du började med att redovisa vilken av Maria Persdotters barn som är moder/fader till dina anor.
Jag vore tacksam om du kunde följa alla leden fram till dig själv.
Tackar på förhand.
Sven-Erik Johansson