NULL Skriv ut sidan - Olof Olofsson Frisk i Röbäck 1690-1779-06

Anbytarforum

Titel: Olof Olofsson Frisk i Röbäck 1690-1779-06
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2001-08-18, 11:06
Svaret på min fråga av 16 maj är nog att det står årsväxt.
Jag tror även att jag måste revidera mitt påstående av den 16 maj att i det måtto att det endast är Margareta som är född i den senare kullen med Sara Thomasdotter som moder. Någon annan som har tolkat denna inventering.
 
Dottern Maria Eriksdotter har jag antagit vara moder till Olof Danielsson From, Erik Danielsson i Stöcksjö och Malin Danielsdotter enligt mitt inlägg av 12/8 under Umeå socken.  
 
Brita Eriksdotter var gift med avlidne länsmannen Östen Olofsson.  
Moder Brita vistas hos sonen Erik Östensson Fogde 1731-1736. Fogde är ju soldatrotan för Klabböle.
 
Enligt en paragraf i domboken som jag tyvärr inte kan hitta källan till (jag har antecknat 31/3 1731 som dock måste vara fel) att soldaten Jon Storknapps hustru Margareta Eriksdotter halvsyster är änkan Brita Eriksdotter i Klabböle.
 
När Jon Olofsson Storknapps och Margareta Eriksdotters barn föds 1734-02-12 är både Olof Olofsson i Röbäck och Olof Danielsson och dess hustru i Grisbacka faddrar vilket kan visa på det antagna släktskapet mellan  Olof Olofsson Frisk och Margareta Eriksdotter samt mellan Olof Danielsson From och Margareta Eriksdotter.
Det antas ju att Olof Olofsson Friks morfar är Påhl Eriksson i Skravelsjö vilken är densamma som Margareta Eriksdotters farfar. Olof Danielsson Froms morfar är ju även denna Påhl Eriksson.
 
Finns det mer som indikerar att Olof Anderssons hustru är Malin Påhsdotter ?
 
Rune