NULL Skriv ut sidan - Norsjöskidåkare

Anbytarforum

Titel: Norsjöskidåkare
Skrivet av: Ebba Loräng skrivet 2001-03-18, 19:29
Hej Samuel!
Katarina Nilsdotter och Abraham Olofsson Nordlund är min mormors-mor och-far.De var kusiner,deras fäder var bröder.A O:s Nordlund insynade Krokträsk,Arvidsjaur sn 1852,som andre ägare där.Källa:Elsy Nyman,Arvidsjaur.Har följt deras barn inom A-jaurs sn en bit.
Deras dotter Katarina Amanda Nordlund är min mormor som gifte sig med småskoläraren Reinhold Högström(morfar)de var bosatta inom Arvidsjaurs sn.
---
Jag har forskat ganska långt i deras anor,som ju blir för långt gå in på här i anbytarforum.
Makarna som sagt var kusiner,Nils Johansson och Olof Johansson Rutfeldt(soldat) var i födda i Raggsjö,Norsjö sn(då tillhörande Skellefteå lfs)
Deras far var Johan Arvidsson Tillberg f 1752 26/3 i Viby sn,Östergötland(komministerson)
---
Om du är intresserad för fortsatta uppgifter,meddela då via anbytarforum,eller via min emailadress.
Vi är alltså ättlingar till två stora Norsjösläkter.Kan tipsa om inbunden bok som heter
Norsjö socken utgiven 1976.Kan fjärrlånas/köpas om intresse finns,den är mycket värdefull.
Mvh
Ebba Loräng,Boden
email:ebba:loreng@yahoo.se