NULL Skriv ut sidan - Malin Persdotter i Degernäs

Anbytarforum

Titel: Malin Persdotter i Degernäs
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2006-10-10, 22:14
Rune  
 
Lite spridda skurar men inga svar på din huvudfråga:
 
Vårtinget 1758 i Umeå socken berättar att bonden Nils Persson Lassila ifrån Nykarleby var 48 år. Han hade syskonbarnet Nils Hansson i Sörmjöle, vars far var Hans Nilsson. Nils Persson hävdade rätt till arv i hemmanet eftersom hans mor och Nils Hanssons mor var systrar. Vidare framgår att Nils Hanssons mor var död 1717.
 
Tillsammans med andra källor kan man då dra slutsatsen att Nils Perssons mor (och Per Hanssons hustru) hette Malin Nilsdotter och att hon var dotter till Nils Larsson i Sörmjöle.
 
Du nämner tre tänkbara döttrar till Per Hansson; Karin, Sara och Malin.
 
Per Hanssons och Malin Nilsdotters mödrar hette Karin respektive Sara. Malin Nilsdotters bror Anders Nilsson, som först var på Sörmjölehemmanet innan han utgick soldat 1704, hade en hustru Malin. Nu var ju inte namnvariationen så stor att man kan dra några långtgående slutsatser av det.
 
Jag har från första husförhörslängden AI:1 noterat Pär Hans enkia från Degernäs - döf och blind i Häggnäs. Hon finns också i AI:4 bland inhyses som hustru Malin Pär Hans enka Degernäs och noteras död i kolumnen för 1740. Jag har dock inte sökt efter henne i dödboken.
 
En annan intressant notering finns i Landshövdingens skrivelser till Kungl. Maj:t 1736 i en förteckning över de personer som utan pass och tillstånd vikit utur länet eller över den tid tillåtet varit sig undanhållit, med berättelse över var de skola vistas
Från Degernäs redovisas två personer:
Nils Persson som skall tjäna i Jakobstad, mina anteckningar är lite svårtolkade här men jag har också skrivit borgerskapet för båtsman.  
Den andre Degernäsbon är Per Persson som sägs tjäna i Brahestad i Österbotten.
Det finns ytterligare ett halvdussin personer från socknen som vistas på olika håll i Österbotten enligt skrivelsen.
 
Slutligen, en anteckning som jag gjort med en svepande hänvisning till Tyko Lundkvist som källa är att Anna Persdotter f 1709 d 1792 i Håknäs, Nordmaling var dotter till Per Hansson i Degernäs. Hon gifte sig, enligt samma källa, 1749 med Abraham Forsberg f 1718 d 1760 på Vallen i Nml.