NULL Skriv ut sidan - Kussjön 2

Anbytarforum

Titel: Kussjön 2
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2007-04-16, 10:28
Hej Sven-Erik
 
Anledningen till att du inte hittat uppgiften om hu Elsa och hennes döttrar i Tegsnäset är att du tittat i jordeboken för 1701. Du hittar noteringen i kvarntullslängden (SVAR s 208). Det är dock bara döttrarna som markeras.
 
Vad gäller bröderna Mattsson i Kussjö/Granö så stödjer jag mig inte på domstolsprotokoll. Det finns dock andra källor som kan ge en del ledtrådar. Fadern till bröderna Per, Anders och Josef var Matts Persson som förekommer i Kussjö redan 1592.  Från 1615 börjar hans namn också förekomma i Granö. Att det är samme person visar rannsakningsprotokollet 1621 (Älvsborgs lösen). Mats Persson är där uppförd för sitt eget hemman i Kussjö men det är tillagt att han också brukar Olof Perssons hemman i Granön. Han ersätts i Granön av först Anders Mattsson och därefter Per Mattsson. I Kussjön finns sen Anders Mattsson och knekten Josef Mattsson.
 
Var dessa då söner till Matts Persson? I roteringsrullorna 1621 och 1623 under Kussjö noteras Mats Persson och hans söner Anders och Per Mattsson. Josef Mattsson skrivs ut som knekt 1631 för Granö. 1639 noteras att han utgått för sin broder Anders Mattsson i Kussjö.
 
Jag vet inte om jag har något att tillföra om Jon Larsson Strandman. Hinner dock inte undersöka det nu eftersom jag åker bort ett par dagar.