NULL Skriv ut sidan - Kussjön 2

Anbytarforum

Titel: Kussjön 2
Skrivet av: Sven-Erik Johansson (Sikhallan) skrivet 2007-04-12, 14:28
Hejsan Staffan
 
Jag förmodar att du snart är tillbaka från din påsk resa.
 
Magdalena Olofsdotter/Jonas Larsson Strandman
När det gäller Magdalenas härkomst tror inte jag att hon är dotter till Olof Josefsson och Segrid
Magdalenas och Jonas barn har följande namn i födelseordning:
Brita, Lars ,Sara Jonas och Olof.
Den Jonas som döps 1734-01-01 har enligt ovan - mitt inlägg tidigare - en annan fader och är ej som hitintills har varit vedertaget ett barn till Jonas Larsson.  
Någon av Magdalenas barn borde ha namnen Josef , Segrid eller Elisabet om Magdalena är dotter till Olof Josefsson.
Faddrarna ger ej hellre några ledtrådar.
Vi har tex faddern Lars Olofsson i Örträsk. Han har sitt ursprung i Brattsbacka Nordmaling
Men jag har inga indikeringar att där skulle ha funnits någon Magdalena f. 1788 eller däromkring i Brattsbacka.
Det förekommer rätt ofta att någon anges komma från ett visst ställe, som i detta fall Kussjön, men det visar sig senare vara fel. Personen ifråga har endast varit där en viss tid.
Jag tror ej hellre att Magdalena är dotter till Olof Jakobsson och Lisa. Här är vi tydligen överens.
Jag kan inte dra någon annan slutsats än att Magdalenas bakgrund är höljd i dunkel tills kanske lösningen visar sig i något framtida domstols protokoll.
Vem som är fader till Jonas Strandman Larsson är också en besvärlig historia.
Själv har jag ingen klar uppfattning om detta utan vacklar mellan flera möjligheter utan tillräckliga indicier.
Du kanske har några ideer
 
Håkan Hanssons giftermål
Staffan!  
Vi är nu inne på petitesser, men varifrån får du att denna lätt framåt lutande etta skulle var ett bäckavtryck.
Gå in Svars mantalslängder s.201 och titta en gång till. Det finns inget möjligt motsvarande markering på annan sida som kunnat åstadkomma detta.
Skulle ditt original inte stämma överens med SVARS digital fotograferingen borde man kanske diskutera om digitalfotografering ger en originalbild eller en andra hands kopia med allt vad detta medför.
Men nog om detta, som egentligen inte har någon betydelse överhuvudtaget så länge som inga barn har hittats som kan hänföras till en eventuell tidigare hustru.
De ”barn” som fanns under Håkan Hanssons tidiga bonde år är som du säger troligen syskon och inte barn från ett tidigare äktenskap.
Därför anser jag att Håkan Hansson var gift endast en gång tills annat kan bevisas på något sätt via t.ex. domstolsprotokoll.
 
Hustru Elsa Persdotter
Du skriver: ”I mantalslängden 1701 för Tegsnäset finns inhyses hustru Elsa med 2 döttrar. Det var inte så vanligt att inhyses personer fick en egen rad i mantalslängderna, men 1701 finns hon.”
Jag hittar inte detta under Tegsnäsets digitaliserade mantalslängd år 1701 (SVAR s101) eller 1702 (SVAR s63).
I Kussjön finns fortfarande hustru Segrid
Mågen Nils Larsson som gifter sig med Elsas dotter Karin får sonen Israel och sannolikt dotter Anna.
Detta ger inga indikationer mot Olof Jakobsson som fader till Karin.
 
Nils Eriksson
När det gäller Nils Eriksson tycker jag att du har en bra indicier kedja som verkar mycket sannolikt och borde räcka som en stark arbetshypotes tills eventuellt annat kan bevisas.
 
Matts sönerna
Du skriver:” Per Mattson var bror till Anders Mattsson i Kussjö (se ovan) och Josef Mattsson i Kussjö”
Jag är tacksam om du kunde utveckla sambanden mellan dessa 3 Mattsöner ytterligare.
Finns det domstolsprotokoll på sambanden?
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik