NULL Skriv ut sidan - Kussjön 2

Anbytarforum

Titel: Kussjön 2
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2007-04-04, 23:24
Hej igen Sven-Erik
 
Den Malin Olofsdotter som gifter sig 1723-12-01 med Jon Larsson Strandman uppges i vigselboken vara ”födder i Kussjö”.  Kan ju tyda på att hon inte hade sin hemvist där. Jag håller det för mindre troligt att hon är dotter till Olof Jacobsson, som ju försvinner ur längderna 1685-86. Dessutom bodde ju inte han i Kussjö. Visserligen har jag sett att Malin uppges vara född ca 1688 och det skiljer ju inte så många år. Men denna åldersangivelse innebär att hon ska ha varit 46 år när hon födde sitt sista barn 1734. Inte omöjligt, men om Olof Jacobsson vore fadern skulle Malin helst vara ytterligare några år äldre. Då tycker jag att det är mer sannolikt att hon är dotter till Olof Josefsson, men att hon ännu inte hade fyllt 15 år så länge Segrid stod för hemmanet, dvs till 1702. Och då stämmer åldersangivelsen bättre. Men detta är bara spekulationer.    
 
Stämmer att det blev ett fel angående Håkan Hanssons andra gifte. Han har en hustru noterad till 1659 sen är hustrukolumnen tom 1660, men 1662 finns hustru noterad igen. Uppgiften om att Håkan Hansson gifte sig II ca 1668 - var kommer den ifrån?  
 
Var Erik Persson i Granö far till Nils Ersson i Tegsnäset?  Jag har för mig att Erik Perssons syskon och barn har utretts ganska ordentligt tidigare, men det var bra många år sen jag läste det. Möjligen av Gunnar Lindgren?
 
König Perssons broder Erik Persson hade ”för en tid sedan” drunknat enligt domboken 1676 hösttinget. Enligt mantalslängderna bör Erik ha drunknat redan omkring 1666. Redan på vårtinget 1667 redovisas första uppbudet av König Persson på Erik Perssons hemman. I domboken 1668 vårtinget framgår att König Persson också mottagit små omyndiga barn. 1676 (ht), samma paragraf som ovan, sägs att två av Erik Perssons söner då redan var myndiga. 1675 juli; Erik Perssons barn ville ej lösa ut König Persson.
 
Av dessa domboksnoteringar kan man utläsa att König Persson övertog sin bror Erik Perssons hemman, men också Erik Perssons omyndiga barn. I mantalslängderna för Granö redovisas åren 1679-1684 en son och sonhustru hos König Persson. 1685 saknas längd och 1686 är markeringen plötsligt en dotter och en måg, möjligen felaktigt. 1687 är varken någon son, dotter, sonhustru eller måg markerad hos König. Däremot står nu Nils Ersson på en egen rad, med hustru, i mantalslängden. Året därpå, 1688, finns Nils Ersson med hustru i Tegsnäset.
 
Domboken 1691 vårtinget omnämner att Nils Ersson från Granö fått lov av rådman Per Mattsson att bruka Anders Pederssons hemman i Tegsnäset.    
 
En bror till Nils Ersson var Per Ersson i Granö. Han var knekt 1678-1694. Enligt domboken 1705 har Per Ersson redan 1695 övertagit barnlöse Olof Olofsson den äldres hemman i Granö mot att Olof skulle bli förgångsman. Per Ersson var syskonbarn till O.O och Per Erssons hustru var brorsdotter till O.O:s hustru.  
 
När Nils Erssons son Hans Nilsson drunknar 1732 utses Hans syskonbarn, dvs kusiner, Per och Lars Persson till förmyndare för barnen. Per och Lars var söner till Per Ersson.
 
Nu åker jag på påsklov så då tar jag ledigt även från släktforskningen i drygt en vecka.