NULL Skriv ut sidan - Jon Thomasson i Österteg, Umeå d.1699

Anbytarforum

Titel: Jon Thomasson i Österteg, Umeå d.1699
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2001-05-20, 20:32
Angående mågen Jon Mårtensson och hustru Malin Jonsdotter.
Enligt dombok hösttinget 1705 ? 36 tog Jon Mårtensson upp Zachris Björnssons ödelämnade hemman i Röbäck 1703, om jag sedan läser pargrafen rätt blev han 1704 soldat för sin rota och utkommenderad.
Om man läser mantalslängd för Röbäck på detta hemman tycker jag det står Jonas Båtsman 1703, troligast felläst av mig skall väl vara Jon Mårtensson, därefter Jon hustru Malin fram till 1714 där en ny make Olof Jonsson dyker upp.
Om man lägger ihop dombok vt-1706 ? 18 och vt-1707 ? 55 fram går att Jon gått ut för rotan Studs.
Enligt db ? 31 1709 framgår att Malin Jonsson och Thomas Jonsson i Östteg syskon.
Enligt höttinget 1710 framgår att Olof Jonsson klanderlöst lät uppbuda sin svärmoders Anna Jacobsdotter till honom utgivna testamente daterat den 9 november.
Olof Jonsson verkar även varit soldat för rota Studs då detta namn återfinns i husförhörslängd A1:1 under Röbäck.
 
Det verkar i början på 1700 talet funnits flera Olof Jonnson i Röbäck denna Olof Jonsson gift med Malin Jonsdotter, en Olof Jonsson med en svärfader Carl Stephensson ( se vt-1713) samt enligt ? 27 vt-1707 en med en hustru Karin Ersdotter. Vet någon ngt om dessa.