NULL Skriv ut sidan - Jon Olufson från Höviksnäs, Tjörn

Anbytarforum

Titel: Jon Olufson från Höviksnäs, Tjörn
Skrivet av: Berit Valinder skrivet 2001-06-01, 23:35
Hej Karin.
Jag har träffat två släktforskare på Donsö;Stig Olsson och Bertil Lorentsson. De gav mig följande uppgifter (jag citerar ett handskrivet brev).
Jon Olofsson flyttade till Donsö mellan 1744 och 1747. Sonen Nils är född här men inte Christen. Dottern Brita var bara 3 år när fadern dog. Änkan hade tydligen svårt att klara barnen, så sonen Olof fick flytta till släktingar på Tjörn och återvände i 20-årsåldern. Han gifte sig sedan med grannens dotter (hus 72) och övertog föräldrahemmet. Av barnen gifte sig Annika med Gustaf Olsson från (Olle Johansson-Frans och Olga)och byggde sedan hus 25 (Anton Möllers). Deras dotter Anna (Johanna)1847 gifte sig med Olof Karlsson 1847 (Olsson)
Sonen Carl 1796 gifte sig med Annika f. 1804 och flyttade in i hus 48.
Kanske kan man i flyttningslängder från Tjörn hitta vart han tog  vägen och finna ev. släktingar och på så sätt spåra familjen bakåt.
Om Du är intresserad kan jag ge Dig tips om böcker som beskriver både husen på Donsö och deras ägare. Det finns också böcker som beskriver flera släkten som har Jon Olofsson som stamfader.
Med vänliga hälsningar
Berit Valinder