NULL Skriv ut sidan - Israel Stecksen - glasmästare i Umeå

Anbytarforum

Titel: Israel Stecksen - glasmästare i Umeå
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2000-12-05, 23:24
Rune
 
Tack för uppgifterna om Dordi och Barbro. De är intressanta och kanske kan leda vidare. Jag utvecklade ju inte mina teorier om Catarina Vestins moder Dorotea Steckzenia i mitt inlägg ovan. Dina uppgifter stärker och kompletterar dem dock.
 
Vad jag vet sedan tidigare är bl a att Barbro Steckzenia var syster till Lars Mårtensson Forsselius. Vidare att Barbro, enligt domboken 1708, hade en syster Dordi som då var soldatänka. Jag har dock inte kunnat belägga att den Dorotea Steckzenia som är moder till Catarina Vestin är densamma som Dordi.  
 
Du skriver dock att Barbro är en trolig syster till Dordi? Vilka belägg eller indicier finns?
 
Syskonskaran skulle kunna se ut som följer:
 
* Barbro Steckzenia, d ca 1738
 g I m NN Liusberg/Lissberg?; son Anders (dombok U Sn 1716)
 g II ca 1706 med skräddaren i Umeå stad Petter Stenman i dennes andra gifte.
 
* Lars Mårtensson Forsselius; f ca 1675 d 1752; omnämns som förlovad soldat 1708
 g ca 1709 med borgardottern Malin Larsdotter
 
* Dorotea Steckzenia
 g I m soldat NN; död senast 1708
? g II m NN Vestin/Westinius; dotter Catarina Westinius/Vestin f 1713 d 1753 och g m Israel Steckzenius. (Uppgiften från dig Rune om änka med liten dotter behöver ju inte innebära att Dorotea varit gift två gånger. Om en liten dotter kan vara 13 år 1721 skulle Catarinas födelseår vara felaktigt uppgivet i husförhörslängderna och Catarina född senast 1708)
 
Faderns förnamn måste ha varit Mårten och hemvist skulle kunna vara byn Stöcksjö med tanke på att övriga Steckzenier har sitt ursprung där. Jag avstår dock från vidare spekulationer om detta för tillfället.
 
Vad som skulle vara av stort intresse är att få ledtrådar till vilka makarna till systrarna Steckzenius var. Dvs Lissberg/Liusberg(Lindberg?) respektive Vestin/Westinius.