NULL Skriv ut sidan - Innertavle 6 Umeå Socken

Anbytarforum

Titel: Innertavle 6 Umeå Socken
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2004-07-10, 20:57
Enligt GMR 1728 innehades Innertavle 6 1696 av Anders Simomsson nu av Olof Larsson.
Enligt mantalslängd noteras första gången en sonhustru 1694 hos Anders Simonsson  och 1695 står Lars Andersson för hemmanet.
I hösttinget 1699 § 13 framgår att Anders Simonsson har en son Lars Andersson.
Om jag därefter läser mantalslängderna rätt noteras ett syskon hos Lars Andersson 1701.
I Västerhiske gifter sig Carl Mårtenssons dotter med en Erik Andersson ca 1703 som jag tror son till Anders Simonsson enligt nedanstående ressonemang.
Enligt dombok 15/10 1730 förordnas Erik Andersson i Västerhiske till förmundare för Lars Andersson i Innertavle dotter Anna.
Enligt A1:1 framgår att Lars Andersson även har sonen Olof.
 
Min ana Jon Jonson på Öhn gifter 23/1 1732 med Anna Larsdotter ifrån Tavle.
 
Erik Andersson son Carl dör 1753 i Västerhiske.
Till förmyndare utses enligt dombok ht-1753 Jon Jonsson på Öhn, Olof Larsson i Innertavle och Daniel Danielsson i Grubbe.
 
Olof Larsson i Innertavle dör 1758 och nämndeman Jon Jonsson på Öhn förordnas till förmyndare enligt ht-1758.
 
Är antagandet riktigt att Erik Andersson i Västerhiske son till Anders Simonsson i Innertavle ?
Har Anders Simonsson i Innertavle några andra kända barn och vet man ngt om hans hustru.
Har lilla Lars Andersson i Innertavle några andra kända barn förutom Anna och Olof och vet man ngt om hans hustru.
 
Rune