NULL Skriv ut sidan - Henrik Jonsson d. 1868 Månsberget, Granliden

Anbytarforum

Titel: Henrik Jonsson d. 1868 Månsberget, Granliden
Skrivet av: Olof Stenum skrivet 1999-11-07, 17:02
Ulla,
 
Tack för litteraturtipsen. Jag köpte för några år sedan Agnetas stenciler om Fjällsjö, Junsele och Åsele. De innehåller som sagt mycket information.
 
Karin Ersdotter 1675 och Elias Andersson 1674 är således kusiner. I dessa trakter var det inte ovanligt. I min databas med ca 2 100 familjer är 10 % av makarna kusiner eller tremänningar.
 
Nu förstår jag Din fråga om Per Andersson (far till Segrid Johanna Persdotter, som Bertils fråga ursprungligen handlade om). Hans farfar är okänd för mig (han skulle haft nr 8 i uppställningen ovan). Nr 12 Anders Olofsson, f 1738, är far till nr 6 Olof Andersson.
 
Om Per Andersson har jag i alla fall följande noteringar:
 
Namn ............  Pehr Andersson_____________________
Kön .............  m
Född ............  1793-02-09
Död .............  1875-12-09
Gift 1 datum ....  1817-10-12
Gift 2 datum ....  __________
Gift 3 datum ....  __________
Yrken ...........  Nybyggare i Norrby och Valå_____________
Födelseplats ....  Öhn, Bodum________________
Fader............  Anders Persson ____________________
Moder............  Brita Jacobsdotter_________________
Dödsplats/orsak .  Rörström, Tåsjö___________________________________
Boplats 1 .......  Norrby, Tåsjö. Valå nybygge, Tåsjö________________
Boplats 2 .......  Dräng i Lajksjö, Dorotea, 1812-1815_______________
Källor 1 ........  tAI:2-59+85, AI:1-14, val 2, a-o, FjC:2-födda_____
Källor 2 ........  tC:1-vigda, tC:2-döda_____________________________
 
Källhänvisningarna betyder i klartext:
tAI:2   Tåsjös husförhörslängd
AI:1    Doroteas husförhörslängd
val     Karl Erik Ström. Wahlån. Stencil, 1989.
a-o     Agneta Olofsson. Fjällsjö byar och gårdar 1600-1800. Stencil, 1990.
FjC:2   Fjällsjös födelsebok
tC:1    Tåsjös vigselbok
tC:2    Tåsjös dödbok
 
Om Per Anderssons far, Anders Persson, har jag följande - litet lustiga - anteckning (källa: Erik Modin. Gamla Tåsjö. Sollefteå: A. Karlssons Tryckeri AB, 1988, sid 140):
 
”... var från Bölen i Bodum och att han för renstöld sett sig nödsakad rymma från sin familj i syfte att begiva sig över till Norge, men      stannat hos en änka i byn Skog i Frostviken. Där blev han i 7 år och hade med änkan en son, vilken vuxen antog namnet Blix (släkten lever ännu i Alanäset). Under den tid han var i Frostviken hade Sveriges dåvarande drottning en svår barnsäng, efter vilkens lyckliga förlopp en del brottslingar blevo benådade. Då vågade sig också Anders Persson fram, men han blygdes att flytta åter till Bölen och köpte sig i stället av Johan Johansson halva nybygget Norrby och stannade där. Från honom härstammar släkterna Norström och Norborg.”
 
I Tåsjös dödbok står, att 1829 7/10 ”omkom olykligen förre Bonden Anders Persson i Norrby i Sjögda Elfven 4 mil ofvan Tåsjö kyrka på sit 67 ålders år.”
 
I övrigt har jag noterat om Anders Persson:
”Bör ha köpt Norrby-gården 1805, eftersom Johan Johansson då flyttade till V Ormsjön. Skulle i så fall ha bott i Frostviken 1798-1805, och renstölden ha ägt rum 1797-98, då han var i 35-årsåldern. Bodde i Backe, Fjällsjö, 1785-96 enligt Fjällsjös första husförhörslängd. 'Sjögda Elfven' heter nu Sjoutälven, Sjougdälven eller Sörån. Fick nattvarden i Norrby 1804-04-15.”
 
Bertil,
 
Någon GEDCOM-fil kan jag tyvärr inte prestera. 1993 gjorde jag på uppdrag av en kennel ett datasystem för administration av hundar (antavlor, kullar, försäljningskontrakt, kundregister, veterinärrapport, tävlingsstatistik, avelssimulering osv). Detta system har jag sedan modifierat för att passa mina behov inom släktforskning, och där ingår inte GEDCOM ... Annars är det i detta sammanhang ingen större skillnad på människor och schäferhundar.
 
Jag har i och för sig alla anvisningar, formatmallar, kontrollprogram mm som behövs för att skapa GEDCOM-filer, men just nu har jag inte möjlighet att sätta mig in i detta.
 
Vi får lösa datautbytet på annat sätt. Är Du hjälpt med ett Word-dokument eller en vanlig textfil?
 
Mvh
Olof Stenum