NULL Skriv ut sidan - Fredrik Johan Zackrisson

Anbytarforum

Titel: Fredrik Johan Zackrisson
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2000-03-21, 20:34
Hej Ulf!
Tack så hemskt mycket för att du berättade om brevet! Jag trodde att jag tappat bort Magdalena för gott. Det kan vara den äldsta dottern Margareta f. 1747, som nämns i brevet. Det fanns även en dotter f. 1758 vid namn Cathrina. Den senare finns med i Indiko. Sonen Aron f. 1763 var oäkta och fadern var soldaten Anders Dunder i Drängsmark.
Jag har inte kunnat styrka att Anders Twarfeldt var en son till Anders Lundström och Magdalena Fredriksdotter. Twarfeldts förstfödda dotter hette dock Magdalena f. 1771- d. 1772, den förstfödde sonen hette Anders f. 1773. Hfl för Tväråmark är lite svåra att få grepp om. Anders Lundström f. 1750 (födelseåret stämmer ej det ska vara 1749) verkar finnas hos Nils Fredriksson i början av 1760, det finns en anteckning i hfl om Skellefteå när det gäller den Anders. I slutet av 1760 så finns Anders Andersson f. 1749 från Skellefteå hos Nils i Tväråmark.
När det gäller dopvittnen för Twarfeldts barn så är det mest släktingar till hustrun som finns antecknade förutom soldater och liknande. Brita Zakrisdotter finns däremot med som dopvittne till två av barnen. Brita är  en styvdotter till Nils Fredriksson. Jag har inte kunnat hitta Twarfeldt i dödboken. Han försvinner omkr. 1790.