NULL Skriv ut sidan - Erik Käck Krigsman, trumslagare i Lövånger

Anbytarforum

Titel: Erik Käck Krigsman, trumslagare i Lövånger
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2012-03-09, 09:49
Stig-Lennart!
 
Du har alltså inte flera argument än dem jag räknade upp? Då tycker jag att du ska ta dig en ny funderare på helhetsbilden. Finns det verkligen någon rimlig anledning att hålla fast vid din hypotes?
 
Några kommentarer till ditt senaste inlägg:
 
Vem är Sven Andersson? Är det möjligen Eric Andersson Kiäck du menar (se bifogad pdf-fil)? Om du söker efter tänkbara fäder till trumslagaren Eric Kiäck, så är han faktiskt en minst lika god kandidat som Erik Johansson i Fjälbyn. Det skulle kunna förklara många av konstigheterna kring unge Eric Kiäck. Enligt de kyrkboksnoteringar jag hittat tycks han tyvärr inte ha haft någon son vid namn Eric - vilket naturligtvis är ett stort aber.  Men det finns en perfekt passande lucka i barnaskaran mellan 1774-08-31 och 1777-01-12. I jämförelse med ditt ormmänniskoslingrande för att få Helena Jönsdotters son att passa, skulle det dock inte behövas mycket mera än att prästen glömt att skriva in honom i födelseboken - och att sådant förekommer vet vi ju.  
 
(58.8 k)

 
Problematiken kring Eric Kiäcks födelseår finns det säkert mycket mera att säga om, men det leder knappast någonstans. Jag anser också att 1775 är det mest troliga årtalet, men eftersom vi inte har någon säker uppgift om varifrån Erik Kiäck kom 1790 och ännu mindre om var han var född, finns det ett närmast gigantiskt antal Eric att välja mellan - även om vi sätter på oss skygglapparna och bara söker kandidater som är födda 1775.
 
Förresten, om du fäster så stor vikt vid uppgiften om Erics ålder vid vigseln, har du också jämfört den samtidiga uppgiften om hans hustrus ålder med hennes verkliga - och kända - födelsedatum?
 
Din analys av bläcket gav inte riktigt samma resultat som den jag gjorde för några dagar sedan. Och framför allt: varför skulle prästen skriva in Erik Kiäck på samma rad som en anteckning om företrädaren? Det var inte precis utrymmesbrist på sidan.
 
Hälsningar
Hans Olof
 
(Meddelandet ändrat av HansOlof 2012-03-09 09:57)