NULL Skriv ut sidan - Erik Käck Krigsman, trumslagare i Lövånger

Anbytarforum

Titel: Erik Käck Krigsman, trumslagare i Lövånger
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2012-03-08, 20:09
Om jag har uppfattat källäget rätt, talar följande förhållanden för att Eric Kiäck är identisk med Helena Jönsdotters son Eric Ericsson:
 
1. Eric Ericsson är född 1775, vilket är ett av de två årtal som kyrkböckerna anger för Eric Kiäck.
 
2. Eric Ericsson är född i Lövånger, dit Eric Kiäck enligt en inte alltför skruvad tolkning av uppgifterna i husförhörslängden flyttar 1790 eller möjligen 1791.
 
3. En tremänning till Eric Ericsson var vittne vid ett av Eric Kiäcks barns dop.
 
Har jag missat några indicier? Utom att det på grund av slarvigt förda och ofullständiga kyrkböcker verkar svårt att hitta någon annan kandidat.
 
Till den helhetsbild som förhoppningsvis ska förhindra onödiga spekulationer hör väl också att Eric Ericsson, enligt två anteckningar i olika delar av husförhörslängden, lämnade Lövångers församling 1791, medan Eric Kiäck av allt att döma förblev bosatt i Lövånger från ovannämnda inflyttning till sin död - bortsett förstås från hans resor i kronans tjänst, av vilka den sista blev hans död.
 
Du får förlåta mig, Stig-Lennart, att jag tycker det är en viktigare del av helheten än Helena Jönsdotters födelsedatum...