NULL Skriv ut sidan - Erik Käck Krigsman, trumslagare i Lövånger

Anbytarforum

Titel: Erik Käck Krigsman, trumslagare i Lövånger
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2012-03-08, 08:58
Hej igen, Stig-Lennart!
 
Du talar i gåtor och argumenterar mot slutsatser jag inte har dragit.  
 
0. Så länge jag inte sett ett enda handfast indicium för att Eric Kiäck är identisk med Helena Jönsdotters son Eric ser jag ingen större anledning att under den här rubriken diskutera Helena Jönsdotters ursprung. Att kyrkböckerna i Lövånger för henne uppger en annan Helenas födelsedatum, anser jag tyda på att en förväxling mellan dem skett vid något tillfälle. När och var har jag inte tagit ställning till. Gissningsvis skulle det kunna vara när Helenas flyttattest utfärdades i Nederluleå.
 
3. Det är inte alldeles sant. Om du tittar noga på hans födelseår i den husförhörslängd som kanske rätteligen borde heta AI:4b och som påbörjades 1792, så ser du att det även där ursprungligen stod 1777 men att det sedan ändrats till 1775. Än en gång gissningsvis gjordes ändringen i samband med bröllopet 1794 - om hans officiella födelseår varit 1777, hade han väl inte utan vidare fått gifta sig.  
 
5. Jag kan inte påstå att jag förstår vad du menar. Jag tittar och tittar på Eric Jonsson Löfmark i husförhörslängden (Lövånger AI:4, s II:106) och försöker lista ut vad du vill säga...  
 
Hälsningar
Hans Olof
 
(Meddelandet ändrat av HansOlof 2012-03-08 09:55)