NULL Skriv ut sidan - Erik Käck Krigsman, trumslagare i Lövånger

Anbytarforum

Titel: Erik Käck Krigsman, trumslagare i Lövånger
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2012-03-07, 22:43
Hej Britt-Marie!
 
>OBS,Erik kan faktiskt ha flyttat från Lövångers församling utan attest och förslagsvis till Burträsk som hade ett rote KÄCK

 
Det var en, åtminstone för mig, överraskande tolkning av anteckningen i husförhörslängden (Lövånger AI:4, avdelning 1, s 255):
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/350897.jpg)
 
Namnet är inte struket. Det finns inget årtal i kolumnen för avflyttning. Anteckningen utan attest står framför namnet och verkar inskriven vid samma tillfälle som namnet. Och varför skulle han kallas redan Käck före flytten till Burträsk?
 
Vidare - om du anser att Eric Kiäck är identisk med Helena Jönsdotters son Eric, varför står det här att han är född 1777? Skulle prästen inte känna till att han var född 1775, trots att han troligen under större delen av sin uppväxt bott hos sin far i Fjälbyn och detta finns antecknat i samma del av husförhörslängden (s 106)?
 
I nästa avdelning av husförhörslängden, som omfattar perioden 1792-1804 (Lövånger AI:4, avdelning 2, s 268) finns inte någon anteckning om att han kommit (tillbaka) till Lövånger. Den tidigaste anteckningen här talar om att han tog nattvarden 1793. Ingenting antyder att han skulle ha varit borta i glappet mellan längdernas anteckningar.  
 
Lövångers kompani bestod av soldater från Burträsks och Lövångers församlingar, och vid den här tiden fanns det mycket riktigt en soldat vid namn Anders Isacsson Kjäck i Kvarnbyn i Burträsks församling. Det är tänkbart att ynglingen Eric bodde i Burträsk när han 1790 blev antagen som trumslagare och att han därför fick ett namn med anknytning till Burträsk men att det vid tillfället inte fanns någon lämplig bostad åt honom där och att han därför genom regementets försorg flyttades till Lövånger. Det är givetvis bara spekulationer, men det skulle eventuellt också kunna förklara varför han hamnade i Lövånger utan flyttattest.
 
Jag kan förresten också nämna att Eric Kiäck Krigsman tydligen avled 1814-08-07 av skador som han två dagar tidigare fått i slaget vid Midskog i fälttåget mot Norge. Visserligen kan jag inte ange någon primärkälla, men jag bedömer uppgiften som tillförlitlig (se http://www.krigsforum.se/forum/viewtopic.php?f=91&t=5414).
 
Hälsningar
Hans Olof
 
(Meddelandet ändrat av HansOlof 2012-03-07 22:47)