NULL Skriv ut sidan - Diurman-släkten i Umeå stad

Anbytarforum

Titel: Diurman-släkten i Umeå stad
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 1999-02-13, 17:21
Anders Mattson Diurman finns i Umeå stads längder 1678-1696. Från 1679 finns notering i hustrukolumnen. Jag har dock ingen uppgift om vad hon hette. Han var dock svåger till borgaren Jacob Hansson Fällman som var gift med Elisabet Jonsdotter Grubb. Anders flyttar till Österbotten och han finns omnämnd i Umeå stads domböcker som boende i Jakobstad 1706.
I finsk genealogisk litteratur finns några förbryllande uppgifter om att han först skall ha varit bosatt i Vasa och gift sig där 1695 med Elisabet Hansdotter Bergman. Hon skall ha gift om sig i Vasa 1700 med en Jacob Johansson och Anders han skall ha drunknat 1705 (!) 36 år gammal. Förmodligen rör det sig om två olika personer vilket det faktum att denne guldsmed Anders Diurman ibland bär patronymikonet Adamsson talar för.
Anders Mattson Diurman dör ca 1709. Det året betalas, enligt länsräkenskaperna för Västerbotten, för klockor och bårkläder för guldsmeden Anders Mattsson i Umeå stad.
Anders var son till Matts Tomasson, borgare i Umeå stad 1644-1655, och dennes hustru Karin Nilsdotter. Matts var bördig från Obbola utanför Umeå.
Så till Mattias Diurman, som finns i stadens längder 1708-1715. Om du har uppgifter om vart han tar vägen därefter tar jag tacksamt emot dem. Enligt länsräkenskaperna 1717 har han avrest söderpå.
Hustrun hette Sigrid Persdotter Flarck även om det ibland i källorna ser ut som att hon skulle hetat Ingrid. Hon var dotter till borgaren Per Andersson Flarck (1676-1697 i längderna). Hans hustru hette Karin och hade tidigare varit gift med Olof Carlsson Grubb. Som namnet antyder var han från Flarken i Nysätra och son till Anders Nilsson därstädes.
Sigrid dyker upp igen i stadens mantalslängder 1728-1734 och i de första husförhörslängderna hos mågen Petter Burström. 1740 omnäms hon som inhyses i Mjödvattnet i Burträsk och 1743 uppges att Petter Burströms svärmoder vistas i Burträsk. Jag har inte följt upp hennes vidare öden.