NULL Skriv ut sidan - Degernäs 10 Umeå Socken

Anbytarforum

Titel: Degernäs 10 Umeå Socken
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2001-11-03, 08:38
Hej Staffan
 
Tack för ditt intressanta inlägg.  
 
Lars Jöransson är en mina anor. Hans dotter Sophia gifter sig med Olof Olofsson i Stöcksjö.
Olof Olofsson i Stöcksjös förfäder är Olof Johansson som härstammar från Stöcksjö ( fader Johan Nilsson, moder Anna Danielsdotter ) samt Olof Johanssons hustru Malin Olofsdotter som härstammar från Röbäck ( fader Olof Olofsson Frisk,moder Malin Andersdotter )
 
Lars Jöransson och Anna Carlsdotter ger ju sina två första barn ganska ovanliga namn.
Isac samt Cornelius speciellt då Cornelius.
Var Cornelius vanligt i någon del av landet därifrån eventuellt Karin Arvidsdotter härstammar från.
 
Jöran Larssons hustru är ju inte klarlagd.I Djäkneböleå finns det ju många Isaks, samt enligt dombok 1706 förordnades Isak Larsson i Djäkneböle samt Hans Larsson till förmyndare för hans omyndga barn. Detta kan ju inneböra att hustrun härstammar från Djäkneböleå.Lars Jöransson vistades ju även i Djäkneböle på 1720-talet Problemet är som jag ser att Isak Larsson även var nämdeman och dessa kan vad jag har sett åta sig förmyndarskap även om släktskap ej råder.
Carin Hindrichsdotter (som anges som moder i hfl i Degernäs) är som vi även tidigare spekulerat om troligast Anders Jonssons andra hustru trots att hon ibland skrivs Karin ibland Carin.  
I A1:1
Anders Jonsson
hustru Karin
 
Lars Jöransson
Hustru Anna
moder Hustru Carin
 
 
Finns det andra belägg på att Jöran Larssons hustru härstammar ifrån Djäkneböleå.
 
 
MVH
 
Rune