NULL Skriv ut sidan - De lambert, Umeå

Anbytarforum

Titel: De lambert, Umeå
Skrivet av: Göran Stenberg skrivet 2013-02-28, 03:02
Hej Helen! Jag har fått ett vänligt e-brev av en Bror Eriksson som kan intressera Dig. Jag citerar ur brevet:
 
 
 
 
Hej! Jag har inte konto på Anbytarforum, men av någon anledning så gick jag in på forumet idag. Av än mer oklar anledning läste jag en efterlysning om en bildhuggare/träsnidare Eklöf i Linköping som skulle vara en Helen Johanssons okände farfar. Jag fick för mig att leta efter denne person. Det verkar ju tämligen osannolikt att man skulle kunna hitta något.
 
Hur som helst, jag sökte i Ancestry.com register över födda i Sverige 1880-1920. Jag sökte efter: far Eklöf födda Linköping 1918 +/- 2 år. Jag fick en träff. En viss Rudolf Ferdinand Eklöf fick i Linköping den 2 november 1918 ett dödfött flickebarn. Gissa om jag blev förvånad av att se hans titel: bildhugg. !!! Jag slog i Sveriges dödbok 1901-2009 efter denne man (födelsedatum uppges i barnets notis i födelseboken):  
 
 
Rudolf Ferdinand Eklöv  
 
Född 26/11 1881 i Mörlunda (Kalmar län, Småland).
 
Död 9/10 1954.
 
Givarp Södergård 1:71
 
Kyrkobokförd i Flisby, Solberga kn (Jönköpings län, Småland).
 
Gift man (4/11 1924).
 
 
 
Hans hustru torde därmed vara:
 
Jenny Elisabet Eklöv f. Jakobsson  
 
Född 3/6 1881 (ingen uppgift om födelseort)
 
Död 2/6 1969.
 
Stg 239, Birkagården
 
Söderköping
 
Kyrkobokförd i Sankt Laurentii, Söderköpings kn (Östergötlands län, Östergötland).
 
Änka (9/10 1954).
 
 
 
Modern till den dödfödda flickan 1918 var dock en annan hustru (gift 26/12 1906) vid namn:
 
Emma Elisabet Värnqvist  
 
Född 23/7 1886
 
 
Då jag dels inte själv har något konto på Anbytarforum, och då Helen Johansson inte uppger någon mailadress i sin profil, undrar jag om du kan posta de här uppgifterna så att hon får ta del av dem. Jag vet ju förstås inte om denne bildhuggare Rudolf Ferdinand Eklöf vilken vistades i Linköping 1918, är samme man som bildhuggaren Eklöf vilken vistades i Linköping 1920-21, men det är i varje fall en utmärkt kandidat att börja sina efterforskningar kring!