NULL Skriv ut sidan - De lambert, Umeå

Anbytarforum

Titel: De lambert, Umeå
Skrivet av: Jan Söderström skrivet 1999-11-14, 16:20
Kul att någon tar upp denna släkt, som varit ett frågetecken för mig i många år. I min fragmenterade antavla har jag Anna Lambert. Efter diverse sökande i böcker (var dock försiktig med böckerna om Lamberdtska milliarden!) och någon enstaka forskarkollega, har jag kommit fram till följande, möjliga, samband: Anna född på 1600-talet, död 1740 i Galtström (Y). Hon var gift med Johan Johansson Huss, kyrkoherde bl a i Härnösand, Uppsala och Dalarö. Annas far ska ha varit Berndt Johan Lambert, handelsman i Umeå, gift med Brita Jönsdotter Wennman. Annas FF kan ha varit Jean Berndt Lambert, borgare och rådman i Umeå, född och död på 1600-talet. Dennes far kan ha varit Jean-Bernhard de Lambert, född i Frankrike på 1500-talet och död på 1600-talet i Umeå. (Stavningarna av namnen kan här variera, förmodligen som ett resultat av flyttning från fransk miljö och kultur till svensk dito). Jean-Bernhard ska ha varit gift med Claire, också från Frankrike. Jag tar gärna del av era kunskaper i släktämnet!