NULL Skriv ut sidan - Anton Brännström, Tjärn

Anbytarforum

Titel: Anton Brännström, Tjärn
Skrivet av: Inger Lundqvist skrivet 2000-07-08, 15:45
Först och främst ett stort tack till Kenneth Mossberg och till Sara-Lena som hjälpte mig att komma ytterligare en bit på väg!
 
Mats Eliasson blev nybyggare i Brännkälen, Lövånger sn och det blir därför ganska självklart för mig att sonen Johan Mattson tog släktnamnet Brännström. (Eller kan det möjligen ha varit tvärtom, dvs att nybyggets namn bestämdes av familjen? Hur fungerade det egentligen när någon tog upp ett nybygge? Finns Brännkälen i Lövånger sn dokumenterad?)
 
Jag har kämpat mig igenom en hel del mikrokort det senaste året (husförhörslängder, födelse- och dopböcker samt dödsböcker) men har återigen fastnat.
 
Kan någon hjälpa mig med följande anor?
 
Mats Eliassons far Elias Olofsson,född 1708?,död i Kräkånger Han gifte sig (2:a ggn)1767-10-25 med Anna Olofsdotter Flark f 1731-05-05 i Kräkånger. Hon var änka vid giftermålet och 1:a ggn gift 1750-12-02 med soldaten Johan Johansson Flark? Elias dog 1782-01-30 (enl DB). Det finns en hel del noterat av prästen, bl a att han idkade glasmästeri.
 
Anna Olofsdotters föräldrar(enl FD): Olof Efraimsson och Anna Månsdotter. Om detta stämmer, varifrån kom de, när föddes och dog de?  
 
Enligt Erik Holmlund ska Mats föräldrar ha varit Olof Håkansson, länsman, f 1671, d 1732-08-26 i Kräkånger och Margareta Nilsdotter f 1664, d 1749-01-10 i Kräkånger. Stämmer detta? Har någon uppgifter om deras föräldrar?
 
Mats Eliasson gifte sig 1792-03-18 med Eva Olofsdotter f 1765-11-11 i Norbyn (Nolbyn) Lövångers sn. I dopboken anges att hon döptes samma dag och att hennes föräldrar var Olof Björn och Maria Johansdotter.... här blev det genast bekymmer..... Finns en Olof Leijon f 1738-01-12(?) i Norbyn. Han ska ha gift sig (2:a ggn) med Maria Johansdotter (f 1737-02-28 i Hökmark? d 1788?. Är detta rätt föräldrar? Vilka var i så fall deras föräldrar?
 
Många frågor och mycket tacksam om någon kan hjälpa mig vidare eller bekräfta om jag är på rätt spår!
 
/Inger