NULL Skriv ut sidan - Anders Westerlund 1807 - 1858 Krokån o Bjenfors i Bygdeå

Anbytarforum

Titel: Anders Westerlund 1807 - 1858 Krokån o Bjenfors i Bygdeå
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2004-11-13, 15:59
Jag har tyvärr inget svar på vem Lars Persson Rehns hustru var, men jag har haft foljande funderingar:
 
1.
Kanske dotter till Jon Andersson som finns i Botsmark 1771 (mantal). Han bör väl vara den soldat Svan i Burträsk som senare kallas Svensk? Han finns i Bygdeträsk fram till ca 1783-84 och därefter i Överklinten, hustrun återfinns sen som änka i Bygdeträsk. Dottern Beata var gift med Jon Persson och de flyttade också till Överklinten. Dottern Elisabet finns i mitten av 1780-talet i Botsmark. Hon var gift med Mikael Johansson från Ersmark, Skellefteå. De flyttar till Skellefteå 1794. Enligt boken Bygdeträsk av G. Lundström så var dottern Kristina gift med Anders Jacobsson som bodde en tid i Bygdeträsk, senare i  Överklinten, Rickleå och Hertsånger (Nysätra), Men det stämmer inte eftersom Jacobssons hustru hette Kristina Andersdotter och hon var troligen född i Överklinten. Så det är oklart vad som hände med Svensks döttrar Kristina och Karin.
 
2.
År 1774 fanns i Botsmark Johan Jonsson född 1750 från Burträsk. Han gifte sig året därpå med en dotter till Nils Persson i samma by. Bland dopvittnen för barnen fanns bl.a Anders Jonsson i Tavelsjö. Rehn hade också en dräng med det namnet från Tavelsjö som dopvittne till ett av barnen. Jag misstänker att Anders var son till Jonas Jacobsson tidigare soldat Oppman. Jag har inte hittat Johans familj i Burträsk (Villvattnet?) så jag vet inte om han hade någon syster med namnet Kristina.
 
3. Förmodligen finns ett bättre och riktigare alternativ än något av mina två ovanstående?