NULL Skriv ut sidan - Anders Nilsson Galant 1694-1772 död i Bjänberg Umeå Socken

Anbytarforum

Titel: Anders Nilsson Galant 1694-1772 död i Bjänberg Umeå Socken
Skrivet av: Stig-Lennart Johansson skrivet 2009-04-17, 01:16
Eftersom det varit tyst omkring Galant-inlägget, får jag väl ta den otacksamma uppgiften  
att påta i tredjehandsmaterial - har du verkligen skrivit av Tore Nilsson rätt, Alexander ?
 
Då näste soldat Galant (Simon Olofsson) tillträder redan 1725, skulle det vara ganska förvånande
 om Anders avskedades först 1735 - rotehållarna hade knappast råd med tvenne samtidiga Galanter!
GM1735: Anders betalar Krigsmanshuset (avsked godkänns) - men Simon har då redan tjänat 10 år...
Det är väl detta som menas med dödsnotisens i detta lefnadsstånd i 14 år, dvs tjänst 1711-1725 ?
Något som bekräftas av GeneralMönsterrulla 1712 och 1715: Anders Nilsson 3 Galant --- Legd 711.
Observeras kan därtill att faktiskt avsked sammanfaller med hemmansförvärvet omkring 1725.
 
Barnen enligt dödsnotisen 8st: 1721-02-17 noteras i begravningsboken Soldat Anders Galants barn i Bjenberg,  
sedan Nils begravd 10 veckor gammal 1722-04-28; Jonas (som jag återkommer till), Katarina, Anders, Olof, och Anna  
samt Maria född 1735-08-08.
 
Den sistnämnda framställs i Alex inlägg som ersatt av Maria f. 1736, men eftersom den föregående  
icke kan återfinnas i källorna dödförklarad/begravd 1735-36, så får det väl förmodas vara en och  
densamma kvinna som fått födelseåret förvanskat i HFL, vilket ju inte alls är särskilt ovanligt.  
 
Att den son som i HFL sägs född 1724 icke heter Jakob (Alex/TN?) utan Jonas borde vara uppenbart:  
FB 1723, Majús 15 Såld A:s Galantz Jonas i Bienbärg; som med Maria ovan kan ej heller han finnas
död (förrän 1810 i Nordmaling enl. databas Kråken) - slutsats alltså att det är denne Jonas Andersson
 som finns i HFL från AI:3,s143; själv vargeringskarl Galant... Men ingenstans, Alex, har jag funnit honom  
 kallad Jakob - utom i ditt inlägg. Är det verkligen vad Tore Nilsson skrivit i sina papper?
 
Avslutningsvis. I dödsnotisen [C:3,s120] står icke hemma hos Föräldrarne till 8 åhr, då han antog tienst  
utan hemma hos Föräldrarna i 8 år då han antog tjenst. I första fallet låses tolkningen till att han börjar  
arbeta blott 8-årig och tills soldat 1711 (enl. GM vid 19 års ålder) - på 3 till 4 ställen betyder då minst 3 år  
på varje ställe, och såväl minderårigheten som legornas längd tycks mig mindre trolig. I andra fallet kan det tänkas  
att vanligare legotiden 1 år på 4 ställen innan soldattjänsten betyder att han började tjäna tidigast 1707, då han var  
åtminstone 13 år - vilket tycks mig rimligare. Då möjliggörs ju också tolkningen att han kunde ha bott hemmavid  
samtidigt som han tjänade hos andra...
 
Han blev nog inte heller stundtals af Bröstwärk, håll och styng ansatt och afled deraf utan
äntel. af Bröstwärk håll och sting ansatt och afled däraf - dvs änteligen i betydelsen slutligen.
 
I hustruns nekrolog står t.ex. inte heller att hon haft 8 barn utan sex barn - dvs dom henne överlevande.
Och inte minst: hur behandlade Tore motsägelsen, som Rune inleder denna tråd med - dödnotisens mor Cathrina
Pärsdr, men annars (och som i Alexanders nästa inlägg men ouppmärksammat) Olofsdotter ?!?