NULL Skriv ut sidan - Anders Michaelsson f.1726 Ljusvattnet d.1776

Anbytarforum

Titel: Anders Michaelsson f.1726 Ljusvattnet d.1776
Skrivet av: Tommy Andersson skrivet 2001-06-04, 10:07
Hej Fredrik,
 
Jag skrev i mitt senaste inlägg att jag hade indikationer på att Olof Nilssons hustru Margareta i själva verket heter Håkansdotter och är dotter till Håkan Andersson i Renbergsvattnet. Detta visas bl.a av följande domboksutdrag (1674 s.967):
 
”Olof Håkansson i Bodbyn och klockaren Nils Persson mot sin styvsvärfar corporalen Jon Persson i Renbergsvattnet om arv efter deras svärfar Håkan Andersson och modern Margareta Eriksdotter.. De omyndiga barnen Anders 20 år, Jonas 11 år, 2 döttrar unga och 2 döttrar gifta (Olof Håkanssons och klockaren Nils Perssons)”
 
Jon Persson gifte sig (gav sin brudgumsdaler) med Håkan Anderssons änka Margareta Eriksdotter 1672-07-02. Håkan förekommer i länsräkenskaperna från åtminstone 1645 fram till 1668, sen hustru Margareta fram till 1672 varpå Jon Persson tar över.
 
Jag har sett uppgifter på att Olof Håkansson skulle vara son till Håkan Andersson men ovanstående torde bevisa att han var svärson, Olof är son till Håkan Mårtensson i Åbyn (en av stamfäderna för släkten Burström) . Håkan Anderssons bägge söner delar omkring 1690 faderns hemman, Jon Håkansson blev senare länsman.
 
En av de i domboksutdraget omyndiga systrarna torde vara en Dordi (f.1662) som kallas Olof Nilssons hustrus syster i äldsta hfl. Olof Håkanssons hustru hette Ingrid. Att Olof Håkansson (senare bonde i Gammelbyn, Burträsk) verkligen var svärson och inte son till Håkan Andersson i Renbergsvattnet visas också av ett domboksutdrag från ht 1712 i Burträsk (?29) där:
 
”soldaten Per Sjömans enka, hustru Barbro Olofsdotter (d.t. Olof Håkansson) här på kyrkobordet, minderårige son Olof..tillsätta förmyndare som blir gamle länsman Jon Håkansson i Renbergsvattnet som är gossens mors morbror och Abraham Josephsson i Åbyn som är gossens syskonbarn (Joseph Håkansson i Åbyn bror till Olof Håkansson i Gammelbyn)”
 
Det finns också en rad andra domboksutdrag som alla pekar åt samma håll, dvs att Håkan Andersson och hans hustru Margareta Eriksdotter (senare omgift med corpralen och senare föraren Jon Persson) hade 2 söner Jon och Anders samt 4 döttrar, medan Olof Håkansson är en av (minst) 4 bröder från Åbyn (de andra av mig kända heter Joseph, Christier och Mats).
 
När det gäller nr 7 i antavlan Marit Thomasdotter finns det en del som tyder på att hennes far är Tomas Olofsson i Villvattnet, jag måste dock få nån dag eller så innan jag hittar igen mina noteringar om det.
 
 
Mvh Tommy