NULL Skriv ut sidan - Anders Eriksson Västerteg !

Anbytarforum

Titel: Anders Eriksson Västerteg !
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2005-05-08, 21:28
Hej
 
Min förmodade ana är ju Anders Erikssons broder Per Eriksson som bodde i Skäran, Brände Nysätra samt i Röbäck. Jag tror att Johan Persson Båtsman som dör i Västerhiske son till Per Eriksson av följande skäl  
1.Johan Persson anges komma ifrån Bygdeå enligt dödsbok
2Enligt sida 81 Brände 3 Nysätra A1:1 1720-1754  
flyttar  Per Eriksson son Johan till Umeå
Enligt samma sida skulle Per Erikssons dotter Karin dö 1727 som jag dock tror fel, dödsdatumet gäller nog modern,
3 Jag tror liksom Agneta Olofsson i sin Nysätrabok att Karin Persdotter troligast gifter sig med Nils Jacobsson i Brände 12.
Finns det bevis för det ? vilket är viktigt för följande ressonemang, dock är Per Erikssons söner Per och Mårten dopvittnen vid Nils Jacobssons dotter Britas födelse 1726 och Per E son Olof vid Jacobs födelse 1728.
 
Följande anknytningar finns i så falln till  
Johan Persson Tysk Båtsmam  
Enligt A1:5 Umeå socken finns drängen Per Nilsson från Bränna under Johan Persson Tysk i Västerhiske.
Nils Jacobsson i Brände har en son Per född 1732-01-14. Vet ngn dess öde ?
 
Enligt A1:7 under Johan Persson Tysk Västerhiske sida 328 finns en Karin Nilsdotter Bygdeå som fick attest 16/10 1768.
Enligt sida 59 Nysätra A1:1 har Jacob Nilsson en syster Catharina som flyttar till Umeå ca 1769.
Hon gifter sig 1771-10-20 med Jon Persson i Ersmark.
 
Två barn till Nils Jacobsson på Brände 12 har alltså troligast vistats hos Johan Persson Tysk i Västerhiske.  
 
En huvudfråga är dock .  
Är Nils Jacobssons hustru Karin dotter till Per Eriksson på Brände 12? Finns det ngn som kan svara på det ?
En möjlighet kan ju ev vara att Johan och Karin syskon men ej barn till Per Eriksson-
 
Rune