NULL Skriv ut sidan - Anders Eliasson född 30 apr 1811 i ev Sävar

Anbytarforum

Titel: Anders Eliasson född 30 apr 1811 i ev Sävar
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2001-02-23, 21:38
Jag är inte på något sätt släkt med Anders Eliasson, utan jag försöker bara hjälpa till.  
De barn som räknas upp i bouppteckningen år 1827 är:
Johan och Olof myndiga, Anders 16 år, Elias 15 år, Pehr 14 år, Jacob 12 år och dottern Anna Lisa 19 år. En styvson Pehr Pehrsson nämns i samband med en skuld till boet.
Jag trodde att Elias och Marias förstfödda barn var Olof f. 1805.11.04 i Degerfors. Pehr Magnusson dog i Januari 1804, så om Elias var far till Jacob f. 1801, vem var då modern? Det är ju möjligt att även Elias hade varit gift tidigare. Elias och Maria fick fler barn än de som är noterade i husförhörsboken, tyvärr har jag inte skrivit upp dessa.
Det finns även en bouppteckning efter Pehr Magnusson i Degerfors Tingslag, där bör hans arvingar vara uppräknade. Maria Margareta f. 1799 och Johan f. 1800 var barn till Pehr & Maria och födda i Burträsk. Pehr f. 1795 och Anna Margareta f. 1794 var Pehrs barn med Magdalena. Någon Anna Cajsa har jag inte heller sett, kan det vara så att det egentligen ska stå Anna Lisa f. 1807? Det är nog säkrast att du går igenom dopboken för Degerfors från år 1800 och framåt.
 
M v h Gun