NULL Skriv ut sidan - Hur hittar man någon i Jörn?

Anbytarforum

Titel: Hur hittar man någon i Jörn?
Skrivet av: Oskar Isbäck skrivet 2014-03-26, 00:09
Tack så fantastiskt mycket!
 
Nu har jag lärt mig:
-Att en del söksajter (bildleverantörer) visar sida, andra bildnummer.  
-Att vara noga med källreferenser. Beklagar att jag slarvat när jag bad om hjälp, vid såna tillfällen bör man åtminstone vara noga.
-Att olika sajter kan ge tillgång till olika stor mängd böcker. Jag trodde i min nybörjarhet att exempelvis alla ut- och inflyttningsböcker som visades i ancestry (som jag använt) var de som fanns digitaliserade. Att jag t.ex inte hittade rätt utflyttningsbok i Jörn trodde jag berodde på att det övht inte fanns en utflyttningsbok för det tidsspannet. Den var väl borttappad, uppbrunnen eller liknande. Men så är det alltså inte!
 
Information föder fler frågor, men de är kanske mer av historisk än registerkaraktär:  
- Varför vill en gästgivare (som jag tror mig tyda Karlsson i Jörn) vara fosterförälder till en 2 åring?
- Och kan man på något sätt luska ut vem en far som står som okänd var? Jag hittar inte ens Ester i föddaböckerna i Överluleå ( som ju svenskt dödsindex påstår att hon är född i). Även om jag inte tror att det skulle stå nåt annat än Oäkta och fader okänd.
Hilda Fredrika flyttade ju ifrån Revsund när hon var gravid i ca femte månaden. Så fadern borde ju befinna sig snarare i Revsund än Överluleå. Om det nu inte var någon som var på genomresa... Inte lätt att veta hursomhelst.  
 
Återigen tack.