NULL Skriv ut sidan - Ett fotografi från festen i Edelvik år 1906 - med bönder från Norsjö och Burträsk

Anbytarforum

Titel: Ett fotografi från festen i Edelvik år 1906 - med bönder från Norsjö och Burträsk
Skrivet av: Patrik Lundström skrivet 2006-01-04, 22:09
Hej!
 
På nedanstående länk har jag placerat ett gammalt kort från den fest som hölls i Edelvik (utanför Burträsk) år 1906:
 
 http://www.patriklundstrom.com/bilder/okanda/edelvik1906.jpg
 
Festen arrangerades så vitt jag vet av Robertsfors aktiebolag för de bönder i Burträsk och Norsjö socknar som bolaget köpt skogshemmanen av under början av förra seklet.
 
För att underlätta eventuell identifiering av festens deltagare har jag själv numrerat alla festens 105 deltagare (med en hemsk men tydlig grön färg).  
 
Personligen känner jag bara till namnet på två personer:
 
73. Anna Stina Persdotter (gift Lyxell).  Född 1848 i Risliden, Norsjö fs. Död 1919-06-17 i Tvärliden, Norsjö fs. Min farfars mormor - kallad Tjväli-Stina och nybyggarhustru i Tvärliden.
 
59. Marta Kajsa Norqvist (gift Lindgren). Född 1834-02-27 i Myckle, Skellefteå lfs. Död i slutet av 1920-talet. Nybyggarhustru i Tvärliden även hon på grannfastigheten.
 
Är det någon här på forumet som känner igen någon fler på bilden alternativt vet något mer om själva festen?  
 
Mvh Patrik