NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 augusti, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 augusti, 2011
Skrivet av: Göran Stenberg skrivet 2011-02-13, 17:51
StigLennnart! Som jag förstått saken är kvinnorna gravida samtidigt - det är det som är det prekära! - men hon från Hössjö är s a s längre gången. Hennes far är också mer drivande i kampanjen mot Söderlund. Hennes hemort har jag verkligen läst som Hössjö; samtidigt fick jag nu med tanke på Söderlunds hemby en gnagande känsla av att det skulle kunna vara Hässjö. Jag skall kontrollera detta igen. Men att det blev lägersmål av saken talar för att Du - som alltid - prickat in rätt person.
Då Söderlund sköt sig hade han på rummet en skrift av prosten Olof Holmberg i Resele, Orsakerna Till Förtwiflan och Sjelfmord, Samt Råd och Underwisning, huru Frestelse dertill bäst kan förekommas, Eller, Om man  deruti råkat, huru den, genom Guds Nåd, kan lyckeligen öfwerwinnas  (Uppsala 1789). Jag läste den i fredags och det är en fin och känsligt skriven studie i suicidprevention. Tydligen har Söderlund läst den, men det har inte haft någon verkan. Holmberg dog själv 1791 i Resele och enl Bygdén tog en av hans döttrar sig själv av daga; av åldersuppgifterna antar jag att det tragiskt och ironiskt nog skedde efter utgivningen av skriften.
 
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2011-02-13 20:24)
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2011-02-14 08:34)