NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-24
Skrivet av: Rune Forsgren skrivet 2006-07-12, 12:39
jfr Barbro Felenia finns noterad i förhörslängden i Kronoby hos befallningsman Lars Brunell på Riska hemman (g m Brita Catharina Arnkihl). Hon anges vara född 24 jul, årtal skymt. När hon dör 1766 i Gamlakarleby anges hon vara 37 år. Inget av det stämmer riktigt, men att det rör sig om rätt Barbro visas av bouppteckningen för Anna Calicia 1741 där det nämns att äktenskapet var barnlöst med en tidigare dotter Barbro nu vistandes hos sin faster sahl befallningsman Arnkils änka madame Catharina Arnkil.
Catharina Arnkihl (Fellenia) anges i Kronoby vara född 14 juni 1692, i Terjärv där hon dör 1770 skrivs födelseåret 1690. Hon dog där hos en dotterdotter.
Så till Anders Fellenius dotter Catharina. Jag måste där backa lite, jag hittar inget bevis för att denna skulle vara den jfr Catharina Felenia som dör i Gamlakarleby 1788, 68 år gammal. Jag tror det, men det räcker ju inte. Dock hade Anders en dotter med detta namn, det visas i bouppteckningen 1730 efter första hustrun Maria Orre, Elisabeth, Anna och Catharina alla omyndiga. Även i bouppteckningen 1745 efter Anders Fellenius; barn i första kullen Elisabeth, Anna och Catharina, andra Barbro, fjärde Lisa och Brita. Änka hustru Älla Bergstedt. Men, som sagt, mer forskning behövs här.