NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-05
Skrivet av: Ingela Holmberg skrivet 2003-03-07, 09:16
Släkten Wenman intresserar mig och jag undrar om det finns någon duktig Umeå forskare som kan tänka sig att fylla ut de luckor jag har och rätta till det jag missförstått.
 
I slutet av 1500-t fanns bonden Erik NN ? i Vännäs.
Han hade minst 5 söner:
 
1. Erik Eriksson Wenman. Erik blev borgare i Umeå. Vem han var gift med känner jag inte till men han hade minst 2 barn:
a. Anna Eriksdotter Wenman, d. 1730 i Nysätra. Hon var gift 1:a med Daniel Nilsson ( Steckzen ), borgare i Umeå och död omkring 1698. Anna gifte om sig med Anders Boman, borgare i Umeå. I sitt första gifte hade Anna minst 3 barn:
i. Nils Danielsson Steckz?n
ii. Erik Danielsson Steckz?n
iii. Karin Steckzen 1692-1747
b.  Erik Eriksson Wenman d.y., Borgare i Umeå. Jag känner inte till hans hustru    eller barn
2. Jon Eriksson Wenman, f. ca 1617, borgare i Umeå, gift med änkan Karin Andersdotter som tidigare varit gift med Nils Danielsson Steckz?n. Var det Jons 1:a gifte ? Jon hade minst 3 barn:
a.   Brita Jonsdotter Wenman, f. ca 1635 gift med guldsmeden Berendt Johansson Lambert och hade med honom barnen:
i. Jonas Lambert, d. 1733
ii. Brita Lambert
b. Anna Jonsdotter Wenman, gift 1: med borgaren Per Persson Avanderoch 2:a med kyrkoherden i Nordmaling Daniel Solimontanus. Okänt antal barn i sina bägge äktenskap
c. Erik Jonsson Wenman, först borgare i Umeå stad men sedan bonde i Ytterhiske.Han var gift med prästdottern Sara Gabrielsdotter Angermannia och hade minst 2 barn:
i. Gabriel Wenman ca 1682-1750, Stadssekreterare
ii. Brita Wenman gift med Anders Eek och mor till minst 2 barn
3. Carl Eriksson Wenman, borgare i Umeå. Jag vet inget alls om Carl
4. Nils Eriksson Wenman, Borgare i Umeå i övrigt vet jag ingenting om honom  
5. Sven Eriksson, bonde i Vännäs ?  Jag har fått intrycket att han tog över familjegården i Vännäs men allt annat är okänt. Han förefaller i vart fall ha haft en son
a. Jon Svensson
 
Ovanstående är ju i högsta grad ofullständigt, hustrur och årtal saknas. All hjälp med ytterligare information skulle vara till hjälp och dessutom har jag några oplacerade damer Wenman som jag undrar om någon kan hjälpa mig att placera in i familjestrukturen:
 
Enligt uppgift skall kyrkoherden i Burträsk, Israel Steckzenius mamma ha hetat Brita Wenman. Vem är hon dotter till ?
En Anna Wenman f. ca 1627 skall ha gift sig med borgaren i Umeå; Anders Sikström i hans 2:a gifte. Vem var hon dotter till ?
Det finns säkert en massa fler Wenmannar som hör till familjen och jag tar tacksamt emot alla uppgifter om dem.