NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 november, 2014
Skrivet av: Eva Susann Johansson skrivet 2014-02-19, 08:11
Hej Barbro  
 
-sh innebär att manteln anger att Matts Andersson inte har någon sonhustru detta år.  
Sonen Olof är på egen rad och sonen Erik har inte gift sig ännu  
 
Du borde inte ha fått från Kråken webbversion att Olof Mattsson gifte sig 1706 med Brita Persdotter f.ca 1690 utan det har du nog hittat på något annat ställe.  
På den Kråken webbversion jag får upp står det under Matts Olofsson att föräldrarna gifte sig 1705 och Brita finns ej med på webbversionen enär hon är född före 1701 och sådana personer skall inte finnas med på Kråken webbversion enligt den inprogrammerade limiten  
 
Av det utdrag jag presenterade på här ovan framgår det också att giftermålet bör ha skett 1705 med hustru Brita.  
1714 finns både hustru Brita och Märit med  
 
Brita dog av allt att döma enligt mantel och Olof Mattsson gifte om sig med Märit som det verkar 1714.  
Märit dog 1758-02-16 (C:3,s11) Olof Mattssons hustru Märit Andersdotter i Obbola 85 år  
 
Dödsnotisen för Olof Mattsson bekräftar ju också att han var gift 2 gånger, först med Brita och sedan med Märit från Burträsk och just detta stämmer ju med mantel  
Dödsnotis anger visserligen att Olof Mattsson gifte sig med Brita Persdotter 1710, men det har ju blivit bevisat fel enligt ovan och giftermålet bör ha skett 1705  
 
Likväl som giftermålsdatumet i dödsnotisen är fel kan väl Var hemma i Obbola i all sin ungdom också vara fel  
 
Man får alltid läsa Dödsnotiser med en viss försiktighet enär prällarna är ibland hittar på egna saker, som inte stämmer med den synbara verkligheten och det finns 1.000 tals bevisbara fel i dessa Dödsnotiser likväl som det finns i födelseböcker  
 
Olof Mattsson var troligen soldat 1711-16 och det stämmer ju bra med det mantelutdrag härovan  
 
Jag tycker nog att man kan ange att Olof Mattsson gifte sig  
1705 med Brita (Persdotter eller Eriksdotter)  
1714 med Märit Andersdotter  
 
de 3 barnen Matts, Brita och Anders bör ha Brita som moder om man nu skall tro husförhörslängderna födelseuppgifter  
 
Vänligen  
Susann