NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2012
Skrivet av: Eva Susann Johansson skrivet 2012-02-02, 22:30
Det är roligt att se att du börjar förstå dynamiken i databas Kråken.
Jag hoppas att du inte tar illa upp, men jag skulle vilja lägga till bl.a. följande och jag ställer gärna upp vid lämpligt tillfälle för att visa dig många ytterligare sökmöjligheter utöver de absolut grundläggande.
Det finns dessutom många sökparametrar i databas Kråken, som kanske inte är så kända, men för mig är de oumbärliga.
 
Det framgår ju klart och tydligt i databas Kråken att Katarina Margareta är oäkta dotter till Katarina Elisabet Jonsdotter och att Erik Sundberg knappast har något att göra med faderskapet enligt Nordmalings FB.
Några domstolsprotokoll om den oäkta dottern har inte hittats i Nordmaling.
Dessutom finns detta: UM/Hörnefors,A1:15a,8/11,s385,1841,styvbarn oäkta-flyttat
 
Som du säger Göran, när man inte vet vad man söker eller tar sökdata direkt från HFL(husförhörsläng) före 1820 och då i synnerhet i Umeå stad och Umeå lands med alla dess fel på födelseangivelse eller namn använder man ett brett sökperspektiv.
Men det finns ingen anledning att använda ett brett sökperspektiv i socknar där kyrkoboksnotarien hade en noggrannare bokföring än i Umeå före 1820 (tex Arnäs) eller under en senare tidsperiod.
 
Som en asterisk kan nämnas att Umeå stad - som den enda socknen från Örnsköldsvik till Skellefteå - ingår ännu inte i databas Kråken annat än i mycket liten omfattning, men kanske kommer om några år.
Umeå stad är mycket olikt andra socknar på flera sätt, varför man måste lägga upp denna socken på ett väldigt speciellt och välförberett sätt och vi har inte vågat att ta oss an detta ännu.
 
Man skall också vara medveten om att kyrkoböckernas källmaterial i synnerhet när folk flyttar runt  många gånger är behäftat med grova fel och en kyrkobokskällan säger en sak och en annan kyrkobokkälla säger en annan sak samtidigt som en tredje i en annan socken har en tredje vy osv.
T.o.m. två socknars FB kan ha olika uppfattning om när en person är född eller exakt vilket namn, vissa utdrag om detta finna på databas Kråkens hemsida.
 
Dessa kyrkoboks felaktigheter är noterade och  i databas Kråken i en avvikelserapport med början för ungefär 15 år sedan och att en inte allt för avancerad släktsökare utan hjälp skulle hitta allt detta är väl inte att förvänta sig.
I databas Kråken finns det 10.000-tals sådana avvikelserapporter.
 
Vänligen Susann