NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 mars, 2011
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2011-01-05, 08:16
Tack. Jo, visst finns det fler ångermanlänningar. Johan Sjulsson visste jag inte om, men han fanns på Ansmark 2. Bland faddrarna till Jonas Forsners barn hittar man Nils Swensson ohh på samma hemman från Sörflärke 7:1 och hans bror Olof Swensson ohh på nr 1. Sedan finns det andra faddrar som också borde ha något samband med Ångermanland (eller möjligen med hans svärmor fr Närpes): Erich Jöransson och h Märta Pehrsdotter i Röbäck, pigan Karin Jonsdr i Böle och pigan Helena Mårtensdr i Röbäck.
Men den som jag är speciellt är intresserad av är Jon Samuelsson som enligt nekrologen är s t Samuel Jonsson i Nätra. Någon sådan finns inte. Jag misstänker att namnet på fadern har blandats ihop med en eventuellt styvfar eftersom den enda möjligheten i Nätra är att han skulle vara son till båtsmannen Samuel Christophersson Dahlin på 22:a rotan. Jons barn har bl.a. faddrarna rustmästare Lars Rönbohm o hans barn Anna och Olof Snickare, pigan Barbro i Röbäck, Egidius Spolanders hustru och son Johan Kiäck, Erich Jöransson i Röbäck och Daniel Danielsson ohh Cecilia Mårtensdr i Röbäck.
Just uppgiften att Jon skulle ha tjänt i Fors 1746 kan ju vara det som skapat kontakten mellan Jonas Forsner och Jon Samuelsson eftersom Jonas inte kom till Ansmark förrän detta år. Jon finns som dräng i Bjällsta 1746 och i Finnborg 1747. Han skulle ha kunnat varit dräng hos Erik Eriksson på Fors 2 1742-45. I mtl finns också en dräng hos honom 1745 och 1741-43, dock inte 1744 då namnet på drängarna redovisas i mtl.