NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 mars, 2011
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2011-01-04, 20:52
Hej Per
 
Från domböckerna har jag noterat 1730 att Johan Sjulsson från Arnäs övertar Henric Jonssons ödelagda hemman i Ansmark. Ytterligare en ångermanlänning alltså.
 
Vad gäller Jon Samuelsson så har jag antecknat att enligt hösttinget 1749 så ville Jonas Forsner Ansmark 4 klyva hemmanet mellan sig och Jonas Samuelsson från Nätra.
 
35 år senare, 1784, är ett mål uppe i rådstugurätten som rör en tvist i Fors by i Nätra och då förekommer de igen. Mina anteckningar är summariska och kanske inte ger dig nåt,men ändå:
 
Nils Arnberg, nu vistandes vid Strömbäcks glasbruk tidigare Olofsfors bruk, hade vistats två år hos Erik Bodin i Fors by i Nätra socken, nu vid pass 29 år sedan.
Jon Samuelsson i Ansmark för 38 år sedan i tre år tjänt hos gamle Erik ERiksson i Fors by, Nätra. Ingen av dessa två var släkt med de tvistande i Fors by.
Jonas Forsner i Ansmark ägde också kunskap om gränserna mellan Fors by och Södertjärns by i Nätra. För 72 år sedan då hans fader Erik Persson i Fors utröjde osv m.m... var Jonas F 10 år.