NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2009
Skrivet av: Eva Susann Johansson skrivet 2009-10-12, 15:54
Hej Berit  
 
Jag förstår att AO och de andra inte var till stor hjälp för dig i detta fallet.  
 
Jag själv skulle som den nybörjare jag är inte ha hittat rätt hellre, men varför uppfinna hjulet ännu en gång när det redan finns sedan lång tid tillbaka och täcker ett flertal socknar.  
Det är bara att läsa innantill och om man så vill så kan man ju kolla med de angivna direkta källhänvisningarna till kyrkböckerna.  
 
Om du går till UM/Ansmark,A1:6,2/10,s34,1766-67 så hittar du 3 generationer damer och det mesta är på plats  
-Karin Salomonsdotter enligt denna HFL född 1697, vilket är fel  
-Maria Jonsdotter f.1740, vilket är osäkert men möjligt (hon har en yngre syster född i december samma år)  
-Catarina f.1764 och sedermera Forsberg  
 
Av HFL ser du också att det finns referenser till R42, men det mesta som finns på nätet om detta är fel så även i Umeåbygdens soldater där ej hellre hela sanningen finns.  
 
Om du går till nästa sida i HFL (s35) så ser du denna Karin Salomonsotter som svärmoder och det ger dig en viss chans att luska ut fortsättningen.Men tänk på att hennes dotter har ett felaktigt födelseår i HFL
 
Du inser nu kanske att detta har jag inte hittat själv utan jag har tagit de från regionens överlägset största databas  
 
Susann