NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 oktober, 2009
Skrivet av: Stig-Lennart Johansson skrivet 2009-10-09, 20:16
Hejsan Berit: (eftersom Sven-Erik är avstängd, hjälper jag till med databas Kråken) Petrus och du har alldeles rätt,  
vad jag kan förstå - men denna tid är ju lite kaotisk i kyrkböckerna då Umeå lands avskiljes bl.a. Degerfors...
 
Vid Sven-Eriks och min genomgång av födelseböckerna, kollationerade mot bl.a. husförhörslängderna,  
har vi funnit att uppemot 5 % av barnen som finns i HFL ej kunnat återfinnas i FB, vare sig i Umeå lands
eller kranskommunerna eller vid andra flyttningar. Så du har rätt, vad vi kan se, i att hon inte finns införd.
 
Som dotter till Lars Persson/Magdalena Andersdotter finns hon i UM/Kroksjö,AI:8,6/9,s303 från 1781;
(där anges dock föräldrarna utan födelseår!; alla barnen bevisar dock att det är samma familj i Degerfors
t.ex. AI:1,s200 Umsjöliden [modern] och AI:1,s202,Stina Greta själv [dock med dotterns födelseår 1804!])...
 
På grund av den kaotiska situationen i Degerfors kyrkböcker inte minst, så är det inte lätt att begripa
sammanhangen utan att gå igenom alla möjligheterna både s.a.s. på djupet som på bredden för att kunna veta
någorlunda vad som är möjligt och inte. Degerfors är vi ännu inte helt färdiga med vad gäller trippelkollen - men  
så långt som detta är det ganska säkert:
    När sonen Nils Petter *1803-01-06 [C:2,s26] döps finns dopvittnet Östen Carlsson med hustru Brita C/aijsa/. som är  
Greta Stinas syster gift i Kamsjön [AI:1,s199]; sedan dyker även systern Anna Elisabet Larsdotter upp som dopvittne,  
piga i Kamsjön enligt FB men ej i HFL där ! (hon arbetar tydligen hos svågern Östen) osv...
 
Jag hoppas detta kan bidra till övertygelsen att Stina Greta *1781, gift Nils Abrahamsson i Fjädernäs, har föräldrarna  
som du ovan nämnt Lars Persson *1749-08-21 i Svarttjärn & Magdalena Andersdr *1753-09-08 i Kålaboda.
 
Varma hälsningar /StigLennart