NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2009
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2009-09-05, 08:01
Jag har inget litteraturtips om mantalslängder, men kan dela med mig lite av mina erfarenheter av att tolka mantalslängder i Västerbotten, främst Norrbottensdelen.
 
Det fanns inga strikta regler för hur personer som inte stämmer in rubrikerna i mantalslängderna skulle markeras. Före slutet av 1680-talet när syskonkolumn infördes, så markerades vanligen bror som son och syster som dotter. Om släktskapet var mer avlägset, kunde de ändå markeras i de kolumnerna. Alternativt som dräng/piga eller måg/sonhustru. Speciellt om markeringarna växlar mellan olika år (t ex ett år står två döttrar, nästa år två pigor) är det vanligen ett avlägsnare släktskap. En hustrusyster kan markeras som dotter, men skulle även kunna stå som sonhustru, piga eller inhyses. En dotter behöver inte heller vara en släkting, men det är ytterst ovanligt. En ny ägare kan ha tagit över gården och döttrar från tidigare ägare bo kvar. De kan markeras både som döttrar eller pigor.
 
Ordningsföljden i mantalslängderna var inte fast. Det förekommer att ett namn står på annan plats ett år, för att återgå till sin normala plats nästa år. Eller att ett namn byter plats i ordningsföljden även för följande år, utan att personen bytt gård. (Ett byte av plats i ordningsföljen beror ibland på att personen bytt gård.) Det är ofta större omflyttningar i ordningsföljden på gårdarna mellan åren, för vissa byar ganska ofta. Mellan 1681 och 1682 ändrades ordningsföljden för de flesta byar. När numrering hade införts i jordeböckerna omkring 1700, så följs vanligen den ordningen i mantalslängderna också. Den är annorlunda än den ordningsföljd som användes innan i slutet av 1690-talet. För att kunna följa ett hemman mellan åren behöver oftast även andra skattelängder studeras, t ex jordeböckerna.
 
Det finns mantalslängder även före 1642. Före 1640 innehåller de endast uppgift om antal personer på respektive gårdar. För åren 1637-1641 finns Västerbottens socknar i mantalslängderna för Västernorrlands län. De finns i slutet, på mikrokorten på de sista (två) korten. Jag har inte hittat de längderna inskannade på SVAR. De innehåller även boskapslängder. För 1636 finns både mantalslängd och boskapslängd på mikrofilm, men den är inskannad på SVAR. Jag brukar hitta den genom att söka på boskap. Då hittas även boskapslängder för spridda år 1621-1636.
 
(Meddelandet ändrat av lab 2009-09-05 08:05)