NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2009
Skrivet av: Stig-Lennart Johansson skrivet 2009-08-31, 10:37
Fortsätter den idédiskussion som Rune efterlyst under :
hittills har den besvärande frågan om belägg för att Bertil Andersson skulle kunna ha haft en dotter, eller rentav två, hängt i luften:
den besvarades inte i samband med diskussionen om att Jon Esbjörnsson skulle kunna ha varit gift med Bertil Anderssons dotter Anna;
du, Rune, har nog sett en komplikation i detta och istället föreslagit en syster till Anna Bertilsdotter som Jons hustru -
men i båda fallen leder väl behövlig diskussion åtabak till frågan om belägg för att Bertil Andersson ö.h. hade döttrar?
 
Även jag har tittat på mantalslängderna för Grisbacka och uppmärksammat följande...
 1. Bertil Andersson finns noterad från deras början 1642 men uppges med barn (en son) först bland de utfattige 1650.
Vet någon vad det blev av denna son (född ca 1635), som kanske kan bidra med upplysning om Bertil Anderssons familjeförhållanden?
 2a. Sara, den hustru som står på platsen för Bertil Anderssons hemman 1651, väcker min undran om att hon skulle vara hans änka:
Bertil noteras redan 1647 bland de utfattige (med hustru men utan barn), återkommer 1648 under hemmanen men på annnan än tidigare plats;
åter bland utfattige 1649-50 och borta 1651 med hustru Sara på hans tidigare plats (alltså inte där han stått 1648).
Men varför skulle denna Sara, om hon var den utfattiges änka, efter hans försvinnande/död 1651 tillträda hans redan lämnade hemman -
platsen han inte stått på sedan 1647?
  b. Det verkar vara denna Sara som ersätts av(blir gift med?) Per Jonsson - och om Per Jonsson då blir styvfader, som du Rune håller för möjligt,
till hennes barn (Bertilsdöttrar), är de väl födda efter (1652 minus 15 år?) 1637...
 3a. Jon Esbjörnssons hustrur: jag instämmer med Staffan ovan att han bör ha varit gift minst 2 gånger.
1656 noteras hans hustru och dotter (gift; född före 1640) men utan hustru 1675...
   b. Jon själv alltså möjligen född före 1620 (barn 1640--) och omgift före 1677 med föreslagen Bertilsdotter född efter 1635
(föreslagen mor till Olov Jonsson men barnlös enl. Nordin ovan inlägg 10 augusti) och död 1709 (enl. Staffans inlägg ovan d. 13 augusti).
 
Sammanfattning: hittills har bara belägg för att Bertil Andersson hade döttrar efterlysts; nu kompletterar jag med att efterfråga belägg för
att Bertil Anderssons hustru skulle vara den Sara som hamnar på Jon Esbjörnssons blivande hemman.
 
Med hopp om fortsatt idédiskussion /StigLennart
 
(Meddelandet ändrat av slj 2009-09-01 09:05)