NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2009
Skrivet av: Tommy Andersson skrivet 2009-08-14, 19:14
Jag fick inte kopiera som jag tänkt utan gjorde istället några sammandrag av de skilda västerbottensärendena.
 
21/6 1631 (Stockholms stads tänkebok)
Simon Persson från Tjälamark presenterar sin fullmakt att utfordra arv som efter (pigan) Margareta Eriksdotter är fallit. Arvdelningen var gjord 1630, troligen har Margareta dött då.
Östen Nilsson från Norrtälje på sin hustrus vägnar den andre vedervarumannen.
 
Alltså inget om vilka Simon Persson representerar, men svaret kommer ett par år senare.
 
4/11 1634
Jon Abrahamsson i Umeå stad, fullmäktigad av hustru Elisabet Simonsdotter i Ytterhiske och hennes tre systrar hustru Malin, hustru Berijta och hustru Karin på samtligas vägnar på det arv som hustru Agneta Nilsdotter, Anders Månssons (hustru) och Östen Nilsson på sin hustrus vägnar efter deras salig systerdotter Margareta Eriksdotter, salig Erik Simonssons dotter uppå hennes mödernesida anammat och uppburit haver.....berättandes att Margaretas far Erik Simonsson var Agnetas fars Nils Anderssons halvbror, av oäkta säng född (dvs Nils).......förmenar att mostrarna är närmare till arvet.
 
Hur tyder man då det?
För det första så verkar pigan Margareta vara Eriks enda barn, annars skulle knappast Agneta Nilsdotter och Östen Nilssons till namnet okända hustru ens ha kommit ifråga. Rätten dömer så småningom till Eriks helsystrars förmån och Agneta och hennes helsyster får lämna ifrån sig sånt dom redan uppburit till systrarnas ombud Jon Abrahamsson.
 
Simon Persson i Tjälamark vet jag inget om, men förmodligen var han i Stockholm inte bara som ombud, utan kanske som köpman. Eventuellt kan han ju vara en släkting till Simonsdöttrarna, hans förnamn motsäger i varje fall inte detta.
 
Tråkigt nog så nämns inte systrarnas äkta hälfter, vilket hade varit en riktig bonus, men det kan ju tänkas att det går att kombinera med andra lokala domboksuppgifter till nåt konkret.  
 
Borgarsläkten Sandman/Sandmarks anfader Olof Christerssons första hustru var enligt Staffan Bengtsson inte känt, men deras först (?) födde son heter ju Simon. Kan det vara ovan nämnda hustru Elisabet Simonsdotter som är Olofs första fru?
 
Återkommer med det andra ärendet senare.