NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2009
Skrivet av: Tommy Andersson skrivet 2009-08-13, 23:29
Det är via Olof Mårtensson jag hittat Anna Bertilsdotter. Jag har egentligen inga belägg för att hon ska vara mor till Olof Jonsson, förutom just de omständigheter du nämnde.  
Jag har ingen vetskap om på vilket sätt Jon Esbjörnsson kommer över det hemman i Grisbacka han sedan brukar, däremot verkar ju Bertil Andersson försvinna ungefär samtidigt.
 
Ska gå igenom mantalslängderna en gång till för säkerhets skull, domböckerna har jag för tillfället inte tillgång till.
 
Angående Christofer Clemetsson i tänkeboken 1634, så ska jag ta mig upp till universitetet imorgon och ta kopior, det är uppe till behandling flera gånger, plus att jag tror att editionen täcker både konceptversionen och den renskrivna dito. I fotnoter meddelas också att det fanns bilagor med utritade släkttavlor, det vore ju en smal sak att beställa kopior på originalen så har man ju förmodligen lite mer kött på benen.
 
I sammanhanget bör nämnas att det fanns ytterligare en tidigare för mig okänd brorson som krävde arv vid samma tillfälle, men eftersom jag inte har kopierat texten så kan jag inte redogöra i detalj för det just nu.
Förhoppningsvis imorgon då.
 
För umeintresserade forskare hittade jag en annan godbit i samma edition, angående en arvstvist där Jon Abrahamsson i Umeå, troligen släkten Grubbmans anfader, agerar ombud för några systrar Simonsdotter, bl a en hustru Elisabet Simonsdotter med angiven hemvist i Ytterhiske. Kan det röra sig om Olof Christerssons hustru?.. Han har ju en son vid namn Simon.
 
Jag ska kopiera även detta och lägga ut under morgondagen.