NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2009
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2009-08-13, 23:11
Hej
 
I all hast
 
De barn som jag noterat för Nils Samuelsson är, utöver sonen Hans Nilsson;
a/ dottern Karin, död 1717, gift 1712 med Mats Öndesson i Degernäs (senare Djäkneböle).
b/ Samuel, f ca 1691, soldat Skeppare, död 1713.
 
Christoffer Clemetsson har jag som död ca 1645 enligt kyrkoräkenskaperna. Hans hustru dog ca 1645 enligt samma källa.
Han hade enligt domboken 1637 en bror Lars Clemetsson i Hissjö, som då var död. Jag hittar dock bara Lars Clemetsson i längden för Tavelsjö 1630.  
 
Christoffer Clemetsson hämtade, tillsammans med Per Larsson, Umeås stadsprivilegier i Stockholm våren 1622. Han var riksdagsman flera gånger och kallas salig borgmästare i domboken 1651.  
 
Uppgiften i Sthlms tänkebok från 1634 kände jag inte till. Det är ju ganska avgörande om det står att Dordi Henriksdotter var syster till Christoffers far eller om relationen var någon annan. Om det förstnämnda är fallet ska fadern ha hetat Clemet Henriksson, men någon med det namnet finns inte i Umeås skattelängder under 1500-talet. Men det kan ju inte uteslutas att han fanns i Perno och att två söner tagit sig till morfaderns Umeå. Å andra sidan är det märkligt att en så betydande person som Christoffer Clemetsson missats i Sursillgenealogin.
 
Margareta Chrsitiersdotter kan av åldersskäl inte vara dotter till Christoffer Clemetsson. Christier och Christoffer uppfattar jag också som olika namn. I oktober 1695 stod Margareta(Margeta) f ö inför tinget anklagad för både get- och fårstöld. Jag har dessvärre inga teorier om hennes ursprung.
 
Vad gäller Anna Bertilsdotter så har jag inte några skarpa svar att komma med där heller. Varifrån har du uppgiften att en Anna Bertilsdotter var gift med Jon Esbjörnsson? Jon Esbjörnsson var gift minst två gånger (Olof Jonssons styvmor död 1709 enligt länsräkenskaperna), kanske tre om man ska dra slutsatser utifrån noteringar i mantalslängdernas hustrukolumner.  
   
Det finns ett par andra Anna Bertilsdotter. Nils Persson i Vännäs, som utgick soldat 1706, var gift med en Anna Bertilsdotter som dog 1759 i Obbola hos sin måg.
Olof Mårtensson i Stöcksjö var också gift med en Anna Bertilsdotter. Enligt en domboksuppgift från 1732 ska hon som änka ha bott i Djäkneböle. Enligt domboken hösttinget 1715 ska Anna ha dött hos Tomas Brömskölds änka i Brännland. Intressant i sammanhanget är att Brömsköld var gift med Sara Jonsdotter, som var syster till Olof Jonsson i Grisbacka.