NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2009
Skrivet av: Tommy Andersson skrivet 2009-08-13, 19:50
Staffan
 
29 Mars 2009 skrev du om Samuelsfolket på Kåddis 1. Hade Nils Samuelsson och Margret Christiersdotter bara sonen Hans tillsammans?
Jag har letat som en liten gnu efter en möjlig fader till denna Margret men hittills kammat noll. För några dagar sedan blev jag uppmärksam på att en borgare Christofer Clemetsson också innehaft ett hemman i Kåddis, kan det vara fadern?  
 
Det ser dock ut som att Christofer dör kring 1644-45, noteringarna om borgaren och hemmansägaren försvinner ur mantalslängderna 1645, däremot noteras en hustru Anna i Kåddis (änkan?)
 
Denne Christofer Clemetsson försöker 1634 få del av arvet efter Olof Grelssons hustru Dordi Henriksdotter i Sthlm, nu tar jag det bara ur minnet eftersom jag inte har en kopia av tänkebokens text, men jag tror att det i korthet gick ut på att Dordi och Christofers far Clemet var syskon.
 
Om jag inte är helt ute och cyklar skulle det tänkeboksutdraget också kunna betyda att Sursill-släkten är berikad med ytterligare medlemmar, Dordi var väl dotter till Henrik Nicolai och syster till Knut Henriksson Westzynthius.  
 
Så även om jag drar en nit vad gäller Marget Christiersdotter fäderne så borde alla eventuella uppgifter om Christofer Clemetsson vara av allmänt intresse - åtminstone Sursill-fans  
 
(Meddelandet ändrat av miroslaw 2009-08-13 19:59)