NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 mars, 2009
Skrivet av: Sven-Erik Johansson skrivet 2009-01-17, 17:45
Jag håller just nu på att gå igenom Umeå lands VB och har just avslutat 1776.
 
Umeå lands VB är mycket svårtolkat enär prällarna inte har haft någon tydlig linje i sitt antecknande.
Jag har tolkat det hela på mitt vis, men det finns kanske andra tolkningar.
Det skulle vara intressant att höra om någon annan är intresserad att tolka dess VB kyrkarkivalier och ifall dennes tolkning skiljer sig från min också ange orsak till denna skillnad i tolkning.
Om ni så önskar lägger jag ut era kommentarer utan censur och i originalform på min hemsida för ytterligare kommentarer.
 
Tänk på att första lysningen måste ske på en söndag och att det måste vara 3 lysningar innan vigsel är tillåten.
Lysning kan ske i en socken och vigsel i en annan och utan att detta anges i den ena socknens VB
 
Jag börjar med att lägga ut VB årgång 1774, 1775 och 1776 på min hemsida www.sikhallan.se under
- Forskning
- Vigsel
- Umeå lands
 
Men Umeå lands är besvärlig, visserligen mycket lättare efter SVARs nya digitalisering, men fortfarande besvärlig.
 
Just nu håller jag på att lägga ut nästan 800 kompletta FB listor för mina kärnsocknar med 5 årgångar per dag och alla VB är tänkt att komma på samma sätt nästa säsong så att alla kan få gratis tillgång till även dessa.
Det mesta är redan klart, men inte Umeå.
 
min e-mail sikhallan@stallhagen.se
 
En tevlig helg önskar
Sven-Erik