NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 november, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 november, 2008
Skrivet av: Göran Stenberg skrivet 2008-10-21, 22:24
Hej alla! Tusen tack för allt gensvar på min förfrågan och för all konstruktiv hjälp jag fått genom er! Christina tog kontakt med en museikvinna och det gjorde verkligen susen. En antikvarie vid Västerbottens museum kunde först och främst verifiera Ann-Maris hypotes om att det rör sig om Gustav Rosén, chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, senare statsråd och sist landshövding. Familjen Rosén bodde visserligen inne i Umeå stad men hade den här gamla prästgården som sitt sommarnöje; de köpte huset år 1920. Som Ann-Mari påpekade bör uttrycket Rosénska villan sättas in i sin tidskontext, dvs 1930-talet, och det var ju då som familjen Gustav Rosén var så aktuell. Enl Christinas kontaktkvinna byggnadsantikvarien Mia Löfgren kallades huset då Solbacken - det namngavs av familjen Rosén - och det har senare fungerat som waldorfskola och gör så kanske fortfarande. Huset finns återgivet på bild i Västerbotten 1995 (nr 3, s 48).
Varmt tack Christina!!!
Ann-Mari har hänvisat mig till en värdefull kontaktperson, som nu kanske kan bli mig behjälplig när jag försöker spåra Pehr Stenberg d ä:s gård Hagalund. Vi har alltid trott att det brann ned till grunden 1851 men bouppteckningen efter Sophie Stenberg visar ju att hon bott där till sin död 1863. Stort tack Ann-Mari för att Du alltid delar med Dig av Dina kunskaper och kommer med bra uppslag!
Tack även Stig-Lennart och Annika! Marken i Håkmark var alltså den mark som andre komministern brukade fastän bosatt på Backen.  
Nu skall jag meddela släktens grand old lady Gunhild Wennström, f Stenberg, i Umeå allt intressant som framkommit här. Hennes farfar Gustaf Stenberg föddes 1848 i det hus vi nu diskuterat men blev senare bosatt på Klampenborg i Njurunda.
Många hälsningar fr Göran
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 22 oktober, 2008)